Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska.
⚠️ 50% spadku w Europie – powód do niepokoju
Tesla odnotowała w Europie spadek sprzedaży o ponad 50% względem kwietnia 2024. Największe tąpnięcia miały miejsce w:
Szwecji: -81%
Niderlandach: -74%
Danii: -67%
Francji: -59%
Portugalii: -33%
Model Y po liftingu (Juniper) jest już dostępny, więc trudno zrzucić winę na oczekiwanie klientów. Kluczowe wydają się jednak kontrowersje wokół Muska, które negatywnie wpływają na wizerunek marki – aż 59% ankietowanych stwierdziło, że jego zachowanie odstrasza ich od zakupu Tesli.
🔄 Konkurencja nie śpi – BYD i spółka w natarciu
Chińskie marki takie jak BYD, Chery czy SAIC oferują lepsze ceny, nowsze technologie i szybsze ładowanie. Tymczasem oferta Tesli pozostaje niemal bez zmian – liftingi nie nadążają za rynkiem. BYD przegonił Teslę pod względem przychodów i zysków.
📊 Kwartalne dane – trend jest wyraźny
Marzec 2025: Tesla nadal liderem EV w Europie, ale spadek o 30%, podczas gdy VW zyskał 118%
Q1 2025: Tesla druga (53 237 szt., spadek o 38%), za VW (65 679 szt., wzrost o 157%)
Łączna sprzedaż EV w Europie wzrosła o 28%, co tylko pogłębia kontrast z Teslą, która traci aż 37,2%.
🇨🇳 Kłopoty także w Chinach
W Chinach – gdzie powstają m.in. egzemplarze na rynek europejski – Tesla sprzedała w kwietniu 58 459 aut, co oznacza spadek o 6% r/r i 25,8% m/m. Tymczasem BYD odnotował globalny wzrost o 19,4%.
❓Co dalej z Teslą?
W 2026 r. pojawić się ma tańszy Model Y z Szanghaju. Spekuluje się też, że Elon Musk może ustąpić ze stanowiska prezesa. Czy zmiana lidera poprawi notowania marki? Trudno powiedzieć – jedno jest pewne: Tesla nie może już liczyć wyłącznie na efekt świeżości.