Bardzo częstym pytaniem zadawanym osobom posiadającym auto elektryczne jest koszt przejechania 100 km. Niestety odpowiedź na takie pytanie jest nieoczywista. W autach spalinowych, gdzie cena za benzynę waha się zaledwie o kilka procent, w zależności od konkretnej stacji, łatwo jest wskazać koszt przejechania 100 kilometrów znając średnie zużycie paliwa na takim odcinku. W przypadku auta elektrycznego sytuacja jest zupełnie inna.
W przypadku elektryka przejechanie 100 km może kosztować między 0 zł, a 75 zł! I to tym samym autem! Wszystko zależy od tego gdzie i jakim prądem będziemy się ładować. Wciąż są dostępne punkty, gdzie uzupełnić energię możemy za 0 zł. Taką możliwość oferuje Kaufland (wybrane sklepy), a także całkiem sporo hoteli.
Kolejnym tanim rozwiązaniem jest możliwość ładowania się w swoim garażu (jeśli ktoś posiada taką możliwość). Takie ładowanie jest wolne, ale ładując auto przez noc rano wsiadamy do naładowanego samochodu, a koszt przejechania 100 km Teslą Model 3 wyniesie około 5-10 zł (w zależności od ceny prądu w danej taryfie oraz stylu jazdy kierowcy). Całkiem niezły wynik jak na auto o mocy kilkuset koni mechanicznych.
Najdroższą opcją będzie ładowanie się na szybkich ładowarkach komercyjnych. Ale i tam nie ma dramatu. Cena za 1 kilowatogodzinę prądu waha się między 1,50 zł (Superchargery Tesli), a 2,50 zł (Greenway, Orlen itp). W takim przypadku przejechanie 100 kilometrów może nas kosztować nawet 50 zł.
Warto jednak zauwazyć, że na jednej ładowarce możemy naładować się w diametralnie różnej cenie - w zależności od prędkości ładowania, wybierając tańsze, ale dłuższe ładowanie prądem zmiennym AC, bądź szybkie, ale droższe ładowanie prądem stałym DC. Na tej samej ładowarce.