Kia Motors ogłosiła rozpoczęcie budowy swojej nowej fabryki w Korei Południowej, dedykowanej nadchodzącej gamie pojazdów komercyjnych, zwanych „pojazdami specjalnie zaprojektowanymi” lub inaczej PBV. Oczekuje się, że produkcja ruszy w drugiej połowie 2025 roku, utrzymując zdolność produkcyjną na poziomie 150 000 sztuk rocznie, z tendencją wzrostową.
Utworzenie koreańskiego zakładu produkcyjnego zostało przypieczętowane dzisiaj, poprzez uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego na terenie fabryki, docelowo przeznaczonej do produkcji elektrycznych pojazdów specjalnych (PBV). Zanim zagłębimy się w szczegóły, wyjaśnijmy sobie, co oznacza pojęcie "elektryczne pojazdy specjalne". Zasadniczo są to
pojazdy użytkowe, opracowane w odpowiedzi na różne wymagania biznesowe i znajdujące zastosowanie w obszarach, takich jak: dostawy, przywoływanie przejazdów, transakcje między przedsiębiorstwami, logistyka, wielomiejscowe przewozy wahadłowe, mobilne biura i sklepy, robotaxis i inne.
Projekt jest częścią większych wysiłków Grupy Hyundai, aby do 2030 roku stać się trzecim co do wielkości producentem pojazdów elektrycznych na świecie.

„Naszym celem jest zwiększenie konkurencyjności całego ekosystemu pojazdów elektrycznych, w tym badań i rozwoju, produkcji i infrastruktury, oraz przewodzenie w wprowadzaniu zmian i innowacji w nowym globalnym przemyśle motoryzacyjnym” — powiedział Ho Sung Song, dyrektor generalny Kia i prezydent.


Kia zainwestuje około 758 milionów USD, aby zabezpieczyć teren pod najnowocześniejszą, inteligentną fabrykę w Hwaseong. Firma zapowiedziała już, że nowa fabryka PBV zastosuje innowacyjne technologie produkcyjne, które uelastycznią proces produkcji i pozwolą spełnić najróżniejsze wymagania klientów. Innymi słowy, fabryka będzie w stanie produkować wiele pojazdów do różnych celów.
Kia ogłosiła również, że koreański zakład będzie w znacznym stopniu opierał się na zautomatyzowanych stacjach roboczych, które przejmą trudne zadania, stanowiące wyzwanie dla ludzkiej anatomii i komfortu. Zautomatyzowaniu ulegnie przede wszystkim proces kontroli jakości lakierowania pod pojazdem oraz montażu części, takich jak: szyby, nazwa pojazdu i logo firmy. Zakład zastosuje również automatyczną analizę danych jakościowych pomiarów w czasie rzeczywistym, aby samodzielnie korygować i instalować nadwozie pojazdu w czasie rzeczywistym.
Dodać trzeba, że fabryka PBV zostanie zbudowana jako fabryka niskoemisyjna. Poprzez wykorzystanie naturalnego światła i usprawnienie procesu produkcji (m.in. poprzez wyeliminowanie przestojów), producent będzie w stanie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o około 20% w porównaniu z innymi fabrykami.
Jeśli chodzi o pojazdy, które będą produkowane w nowym zakładzie, na pierwszy ogień pójdzie średniej wielkości Kia SW. Pojazd zostanie oparty na nowatorskiej, dedykowanej platformie elektrycznej deskorolki - "eS", umożliwiającej elastyczne łączenie różnych typów nadwozi. Jak twierdzi Kia, SW będzie miał „doskonałą strukturę ładunkową i przestronną przestrzeń wewnętrzną, która osiągnie wzrost osoby dorosłej”. Model ten wejdzie do produkcji w drugiej połowie 2025 roku i będzie przydatny przede wszystkim dla firm dostawczych.
W dalszej perspektywie pojawić się mają duże PBV do celów logistycznych, dostarczania świeżej żywności, wielomiejscowych transportów wahadłowych oraz mobilnych biur i sklepów, a także małe PBV i średniej wielkości robotaxis, wyposażone w technologię autonomicznej jazdy.