W ostatnich miesiącach ceny Tesli ulegały ciągłym zmianom, co zaskoczyło nie tylko analityków, ale także inwestorów. Wiele osób zastanawiało się, jakie są marże zysku firmy. Okazuje się, że producent pojazdów elektrycznych jest gotów poświęcić zysk na rzecz wyższych wolumenów w krótkim okresie poprzez obniżki cen. Dlaczego?
Elon Musk, dyrektor generalny Tesli, powiedział podczas wezwania firmy do zarobków za pierwszy kwartał 2023 roku, że firma jest skłonna pójść dalej niż tylko zmniejszenie marż poprzez obniżki cen. Powiedział, że dążenie do większych wolumenów i większej floty jest właściwym wyborem w porównaniu z niższym wolumenem i wyższą marżą.
Inwestorzy i analitycy zadali Muskowi ponad pół tuzina pytań na temat obniżek cen Tesli po tym, jak firma obniżyła ceny sześć razy tylko w tym roku. Musk przyznał, że Tesla może technicznie nawet sprzedawać swoje produkty za „zerowy zysk” i że firma może zamiast tego zarabiać pieniądze w przyszłości dzięki autonomicznemu oprogramowaniu.
Tesla ma wyjątkowo mocną pozycję strategiczną, ponieważ jako jedyni produkujemy samochody, które technicznie moglibyśmy sprzedawać na razie bez zysku, a następnie przynosić naprawdę ogromne korzyści ekonomiczne w przyszłości dzięki autonomii. Nikt inny nie może tego zrobić. Nie jestem pewien, jak wielu z was doceni głębię tego, co właśnie powiedziałem, ale jest to niezwykle znaczące.
Warto zauważyć, że Tesla już teraz oferuje różne usługi oparte na swoim oprogramowaniu, takie jak płatne aktualizacje oprogramowania dla posiadaczy starszych modeli Tesli. Firma również oferuje abonamenty, które pozwalają na dostęp do zaawansowanych funkcji takich jak Autopilot, nawigacja na bardziej skomplikowanych drogach oraz asystent jazdy. Te usługi mogą przynosić dodatkowe dochody dla Tesli i zwiększać zaangażowanie klientów.
W sumie, zdaniem Muska, autonomiczne oprogramowanie stanowi kluczowy element w przyszłych planach Tesli, a jego potencjał do generowania zysków może przekroczyć sprzedaż samochodów elektrycznych.
Mimo, że obniżki cen mogą zwiększyć wolumen sprzedaży, niektórzy analitycy uważają, że z czasem mogą zaszkodzić marce, ponieważ utrzymanie prestiżu marki przy jednoczesnym zwiększaniu wolumenu jest trudnym zadaniem w dłuższej perspektywie. Musk zapewnił inwestorów, że marże Tesli pozostają jednymi z najzdrowszych w branży, nawet po wielu rundach obniżek cen w tym roku dla całej gamy samochodów. Tesla nie spełniła prognoz z pierwszego kwartału dotyczących całkowitej marży brutto, ale Musk powiedział, że globalna produkcja Tesli powinna osiągnąć w tym roku od 1,8 miliona do 2 milionów, w porównaniu do 1,4 miliona w 2022 roku.