Inżynierowie Saab'a opracowują tajny projekt samochodu elektrycznego NEVS Emily GT
Chociaż Saab nie produkuje już samochodów, duch firmy wciąż żyje i ma się dobrze. Po bankructwie w 2011 roku aktywa motoryzacyjne Saaba zostały sprzedane firmie National Electric Vehicle Sweden (NEVS). W obliczu trudności finansowych firma zamyka wszystkie działania związane z rozwojem. Ale... jednocześnie ujawniono nowy tajny projekt elektrycznego samochodu sportowego o nazwie NEVS Emily GT.
Saab -> NEVS
SAAB, szwedzki producent samolotów, rozpoczął produkcję samochodów w 1949 r., a w 1956 r. rozszerzył swoją działalność na Stany Zjednoczone. Firma odniosła sukces w Stanach, osiągając szczyt sprzedaży na poziomie ponad 47 000 aut w 1986 roku.
Jednak po tym, jak General Motors przejął Saaba w 2000 roku, SAAB zmierzał ku upadkowi. Światowy kryzys finansowy z lat 2008-2009 był ostatnim gwoździem do trumny. GM próbował w ostatniej chwili sprzedać SAABa firmie Koenigsegg, ale to ostatecznie się nie powiodło.
W 2010 roku holenderski producent samochodów Spyker kupił Saaba, ale było za późno. Saab Automobile ostatecznie ogłosił upadłość w grudniu 2011 roku, po kilku miesiącach walki o utrzymanie się na powierzchni.
W następnym roku National Electric Vehicle Sweden (NEVS) – szwedzki producent samochodów, z własnymi problemami, który ostatecznie w 2019 roku przeszedł na własność chińskiego giganta nieruchomości Evergrande Group (tak, tego Evergrande) – kupił aktywa Saaba.
Evergrande, stając się największym pożyczkobiorcą w dolarach wśród chińskich firm zajmujących się nieruchomościami, niesławnie wywołał najgorszy kryzys na rynku nieruchomości w Chinach po tym, jak nie spłacił kilku rat. W efekcie cięć NEVS zamknął działalność w zakresie rozwoju w kwietniu 2023 r. Ale wcześniej opracowano tajny projekt. Jak udało się ustalić portalowi electrec Peter Daul, były starszy inżynier Saaba i obecny dyrektor programu NEVS, kierował tajnym projektem rozwoju samochodu elektrycznego.
Daul ujawnił samochód na swoim LinkedIn, mówiąc:
Wreszcie możemy ujawnić jeden z tajnych projektów, nad którymi pracował NEVS
W poście podzielił się artykułem szwedzkiego Auto Motor & Sport, którego redakcja była pierwszą, która odbyła jazdę próbną nowego samochodu elektrycznego.
Według Carupa NEVS Emily GT jest napędzany czterema silnikami elektrycznymi o mocy 120 KM, po jednym na każdym kole, o łącznej mocy 480 KM. Tymczasem trwają prace nad zaktualizowaną wersją o łącznej mocy 653 KM i momencie obrotowym 2200 Nm, umożliwiającą przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy.
Ponadto akumulator o pojemności 175 kWh pozwoli samochodowi elektrycznemu przejechać ponad 1000 km na pełnym naładowaniu. Jednak wczesne prototypy są wyposażone w akumulator o pojemności 52 kWh zaczerpnięty z Saaba 9-3.
Kiedy po raz pierwszy zaprezentowano prototypy, Evergrande i NEVS miały pieniądze na jego uruchomienie, ale kryzys wywołany pandemią w 2020 r. wykoleił misję.
Daul mówi, że jest to najbardziej satysfakcjonujący projekt, jaki miał zaszczyt prowadzić.
Według Daula prawa własności intelektualnej do (nie tak) tajnego projektu NEVS Emily GT są wystawione na sprzedaż przez firmę.