Pamiętacie SAABa? Oto NEVS!

Pamiętacie SAABa? Oto NEVS!
28.04.2023 12:04
Inżynierowie Saab'a opracowują tajny projekt samochodu elektrycznego NEVS Emily GT
Chociaż Saab nie produkuje już samochodów, duch firmy wciąż żyje i ma się dobrze. Po bankructwie w 2011 roku aktywa motoryzacyjne Saaba zostały sprzedane firmie National Electric Vehicle Sweden (NEVS). W obliczu trudności finansowych firma zamyka wszystkie działania związane z rozwojem. Ale... jednocześnie ujawniono nowy tajny projekt elektrycznego samochodu sportowego o nazwie NEVS Emily GT.
Saab -> NEVS
SAAB, szwedzki producent samolotów, rozpoczął produkcję samochodów w 1949 r., a w 1956 r. rozszerzył swoją działalność na Stany Zjednoczone. Firma odniosła sukces w Stanach, osiągając szczyt sprzedaży na poziomie ponad 47 000 aut w 1986 roku.
Jednak po tym, jak General Motors przejął Saaba w 2000 roku, SAAB zmierzał ku upadkowi. Światowy kryzys finansowy z lat 2008-2009 był ostatnim gwoździem do trumny. GM próbował w ostatniej chwili sprzedać SAABa firmie Koenigsegg, ale to ostatecznie się nie powiodło.
W 2010 roku holenderski producent samochodów Spyker kupił Saaba, ale było za późno. Saab Automobile ostatecznie ogłosił upadłość w grudniu 2011 roku, po kilku miesiącach walki o utrzymanie się na powierzchni.
W następnym roku National Electric Vehicle Sweden (NEVS) – szwedzki producent samochodów, z własnymi problemami, który ostatecznie w 2019 roku przeszedł na własność chińskiego giganta nieruchomości Evergrande Group (tak, tego Evergrande) – kupił aktywa Saaba.
Evergrande, stając się największym pożyczkobiorcą w dolarach wśród chińskich firm zajmujących się nieruchomościami, niesławnie wywołał najgorszy kryzys na rynku nieruchomości w Chinach po tym, jak nie spłacił kilku rat. W efekcie cięć NEVS zamknął działalność w zakresie rozwoju w kwietniu 2023 r. Ale wcześniej opracowano tajny projekt. Jak udało się ustalić portalowi electrec Peter Daul, były starszy inżynier Saaba i obecny dyrektor programu NEVS, kierował tajnym projektem rozwoju samochodu elektrycznego.
Daul ujawnił samochód na swoim LinkedIn, mówiąc:
początek cytatu
Wreszcie możemy ujawnić jeden z tajnych projektów, nad którymi pracował NEVS
koniec cytatu
W poście podzielił się artykułem szwedzkiego Auto Motor & Sport, którego redakcja była pierwszą, która odbyła jazdę próbną nowego samochodu elektrycznego.
Według Carupa NEVS Emily GT jest napędzany czterema silnikami elektrycznymi o mocy 120 KM, po jednym na każdym kole, o łącznej mocy 480 KM. Tymczasem trwają prace nad zaktualizowaną wersją o łącznej mocy 653 KM i momencie obrotowym 2200 Nm, umożliwiającą przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy.
Ponadto akumulator o pojemności 175 kWh pozwoli samochodowi elektrycznemu przejechać ponad 1000 km na pełnym naładowaniu. Jednak wczesne prototypy są wyposażone w akumulator o pojemności 52 kWh zaczerpnięty z Saaba 9-3.
Kiedy po raz pierwszy zaprezentowano prototypy, Evergrande i NEVS miały pieniądze na jego uruchomienie, ale kryzys wywołany pandemią w 2020 r. wykoleił misję.
Daul mówi, że jest to najbardziej satysfakcjonujący projekt, jaki miał zaszczyt prowadzić.
Według Daula prawa własności intelektualnej do (nie tak) tajnego projektu NEVS Emily GT są wystawione na sprzedaż przez firmę.
Autor: motoevo
Źródło: electrek
|
Tagi:

Warto przeczytać

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Zobacz więcej >>
Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych na polskich drogach pojawia się coraz większa potrzeba specjalistycznych opon zimowych, które zapewnią bezpieczeństwo i poprawią efektywność jazdy w trudnych warunkach. Elektryki wymagają bowiem opon dostosowanych do specyficznych potrzeb, takich jak wyższy moment obrotowy czy większa masa pojazdu. Zobacz więcej >>
Orlen Charge z promocyjnymi stawkami ładowania na długi weekend listopadowy

Orlen Charge z promocyjnymi stawkami ładowania na długi weekend listopadowy

Orlen Charge wprowadził promocyjne stawki na ładowanie samochodów elektrycznych, które obowiązują od 28 października do 10 listopada 2023 roku. Zniżki te mogą szczególnie ucieszyć kierowców planujących listopadowe podróże związane z Dniem Wszystkich Świętych oraz długim weekendem. Zobacz więcej >>
ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland GmbH, spółka zależna PKN Orlen, rozpoczęła budowę nowoczesnego parku ładowania pojazdów elektrycznych w Elmshorn, w Niemczech. Jest to część strategii firmy mającej na celu rozwój infrastruktury elektromobilności nie tylko u naszego zachodniego sąsiada, ale także w Polsce. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane