BMW ogłosiło kilka dni temu, że jest liderem sprzedaży aut elektrycznych w klasie aut premium. Kluczem do polemiki jest odpowiednie zdefiniowanie frazy "auto premium", które może być dość szeroko traktowane. Wielu uważa bowiem, że Tesle to segment aut premium, z uwagi na technologię i osiągi. Dla innych auto premium to przede wszystkim komfort podróży, wykończenie i materiały we wnętrzu pojazdu. Nie będziemy próbować rozstrzygać tego problemu. Skupmy się jednak na sprzedaży.
Branża EV przeżywa "boom". Powyższy wykres doskonale pokazuje, że rynek aut elektrycznych przeżywa rozkwit i jest w zasadzie jedyną gałęzią motoryzacji, która opiera się kryzysowi i rośnie nadspodziewanie szybko. Ale po kolei...
Grupa VW
Volkswagen bardzo szybko postawił na elektryfikację. Dziś w ofercie ma kilka modeli w najbardziej popularnych segmentach aut (C, D, SUV), a także wyjątkowego ID.BUZZ, który zdobywa coraz większą popularność, a w kolejce już czekają kolejne. Szybkie przestawienie się na elektryfikację sprawiło, że dziś VW jest w czołówce globalnego rynku EV. Ale trzeba pamiętać, że VW to grupa, do której należą VW, Audi, Skoda czy Porsche. Gdyby więc spojrzeć na VW przez pryzmat łącznej sprzedaży wszystkich tych marek, to skala z jaką VW wszedł w świat EV jest imponująca.
Mercedes
Mercedes również nie ucieka od elektryfikacji. Ale trzeba zauważyć, że przełomem było dopiero wprowadzenie EQS'a - czyli auta zaprojektowanego konkretnie pod napęd elektryczny. Konwersje aut spalinowych na elektryczne (np. EQA) mają sporo wad i mogą mieć wpływ na gorszą sprzedaż względem konkurencji. Ostatecznie Mercedes wyprzedza Audi, ale na ten moment sprzedażowo pozostaje za BMW.
BMW
Gdyby spojrzeć na marki premium "staromodnie", przez pryzmat luksusu we wnętrzu i komfortu, to rzeczywiście BMW stało się liderem sprzedaży wśród producentów aut elektrycznych. Walka z Mercedesem była wyrównana, ale ostatni kwartał 2022 i początek tego roku to bardzo dobre wyniki BMW, które systematycznie wprowadza do oferty kolejne modele EV.
Tesla
I jest jeszcze Tesla, która przez jednych traktowana jest jako marka premium, przez innych nie. Faktem jest, że jakkolwiek jej nie potraktujemy - wyniki sprzedażowe budzą respekt. Tempo wzrostu i wolumen na tle konkurencji sprawiają, że na ten moment w globalnej sprzedaży nie ma konkurencji. Co ciekawe i zaskakujące - wynik sprzedaży w pierwszym kwartele 2023 był wyższy niż na zamknięcie roku 2022. Podobnie lepszy Q1 2023 od Q4 2022 osiągnął jedynie Mercedes. Pozostali producenci ewidentnie robili wszystko, by domknąć rok 2022 na wysokim wyniku.
Należy pamiętać, że powyższe zestawienie nie uwzględnia producentów z Chin, którzy na ten moment wciąż skupieni są głownie na rynku chińskim i indyjskim. Ale to wkrótce ulegnie zmianie.