Elon Musk nie ukrywał swojego podziwu dla chińskich producentów pojazdów elektrycznych i etyki pracy w azjatyckim kraju, zwłaszcza po tym, jak Tesla otworzyła swój pierwszy zagraniczny zakład montażu pojazdów w Szanghaju pod koniec 2019 roku. W styczniu tego roku, poproszony o wskazanie najtrudniejszego konkurenta firmy, dyrektor generalny Tesli odpowiedział "jakaś firma z Chin", nie podając nazwy. "Pracują najciężej i najmądrzej. Więc gdybym miał zgadywać, prawdopodobnie jakaś firma z Chin jest najbardziej prawdopodobna na drugim miejscu po Tesli" - powiedział Musk. Prawdopodobnie miał na myśli takie firmy jak BYD, Nio i XPeng, by wymienić tylko kilku najbardziej znanych producentów pojazdów elektrycznych z Chin.
Prawdopodobnie Musk miał na myśli BYD, wiodącego chińskiego producenta pojazdów elektrycznych, choć jego opinia o chińskiej firmie nie zawsze była pozytywna. W wywiadzie dla Bloomberga z 2011 roku Musk wybuchnął śmiechem, gdy reporter zasugerował BYD jako potencjalnego rywala Tesli w dziedzinie pojazdów elektrycznych. "Widziałeś ich samochód?" odpowiedział Musk, dodając, że w ogóle nie postrzega BYD jako konkurenta.
Cóż, ponad dekadę później Elon Musk zmienił zdanie na temat BYD. Odpowiadając na fragment wywiadu z 2011 roku opublikowany na Twitterze, Musk wyjaśnił, że od tego czasu wiele się zmieniło, a samochody BYD są teraz bardzo imponujące. "To było wiele lat temu". Obecnie ich samochody są bardzo konkurencyjne" - napisał Musk. Trzeba przyznać, że od 2011 roku wiele się zmieniło. Tesla rozwinęła się ze startupu EV w wiodącego na świecie producenta EV i najbardziej wartościowego producenta samochodów pod względem kapitalizacji rynkowej. W międzyczasie BYD ewoluował od produkcji mało inspirujących samochodów do lidera chińskiego rynku NEV (New Energy Vehicle) i firmy, która szybko rozwija się na całym świecie. BYD faktycznie sprzedaje więcej zelektryfikowanych samochodów niż Tesla, choć trzeba powiedzieć, że jego statystyki sprzedaży kumulują hybrydy plug-in (PHEV) i pojazdy akumulatorowo-elektryczne (BEV). W 2022 roku BYD sprzedał na całym świecie ponad 1,85 miliona samochodów elektrycznych typu plug-in, z czego 946238 stanowiły pojazdy BEV. To nie tak daleko za Teslą, która w zeszłym roku dostarczyła 1,3 miliona BEV na całym świecie.