Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie.
🔧 Nowe analizy, stare ambicje
Choć pierwsze porozumienie między Hiszpanią a Marokiem podpisano już w 1980 roku, realne prace budowlane nigdy nie ruszyły. Teraz jednak hiszpańska firma Ineco dostała zlecenie na przygotowanie ekspertyzy, której koszt to 1,6 mln euro. Ma ona określić wykonalność i opłacalność tunelu.
Planowana przeprawa miałaby 38,5 km długości, z czego aż 27,7 km przebiegałoby pod Morzem Śródziemnym. Po stronie Hiszpanii najczęściej wskazuje się Algeciras jako punkt startowy, a po stronie Maroka – Tanger.
💰 Koszt: nawet 15 miliardów euro
Całość może kosztować od 6 do 15 miliardów euro. Choć ostateczna forma tunelu nie jest jeszcze przesądzona, mówi się, że znajdą się w nim przede wszystkim linie kolejowe, służące do transportu towarów, ale nie wyklucza się także ruchu drogowego. Taki obiekt mógłby znacząco wzmocnić handel między Europą a Afryką.
🌍 Jak wypada na tle rekordzistów?
Gdyby tunel powstał, byłby najdłuższym tego typu obiektem w regionie. Dla porównania:
Tunel Lærdal (Norwegia) – 24,5 km – najdłuższy tunel drogowy na świecie
Tunel Gotthard (Szwajcaria) – 16,9 km
Tunel Ryfylke (Norwegia) – 14,4 km, ale aż 292 metry pod poziomem morza!
A jak to wygląda w Polsce?
Tunel pod Ursynowem (Warszawa) – 2,3 km – najdłuższy w kraju
Tunel pod Świną (Świnoujście) – 1,78 km – otwarty w 2023 r.
🚆 Tunel przyszłości
Jeśli projekt dojdzie do skutku, stanie się jednym z najbardziej imponujących osiągnięć inżynieryjnych XXI wieku. Czy Europa i Afryka połączy w końcu coś więcej niż tylko promy i samoloty?
Już 20 października rusza nowy nabór do programu dopłat do aut elektrycznych „NaszEauto”, tym razem z rozszerzoną listą pojazdów i beneficjentów. Rządowy program ma przyspieszyć elektryfikację transportu w Polsce i stać się realnym wsparciem nie tylko dla kierowców aut osobowych, ale również dla mniejszych firm i instytucji. Zobacz więcej >>
Chińska firma Dreame Technology, dotychczas znana głównie z odkurzaczy, robotów sprzątających i sprzętu AGD, ogłosiła plany wejścia na rynek motoryzacyjny. Marka, która powstała w 2017 roku i szybko zdobyła globalną rozpoznawalność dzięki wsparciu Xiaomi, zapowiada budowę fabryki aut elektrycznych w Niemczech. Zobacz więcej >>
Volvo EX90 to najważniejszy elektryczny SUV szwedzkiej marki, który miał stać się wizytówką nowej ery motoryzacji premium. Jego debiut w 2024 roku przyciągnął uwagę, ale też rozczarował wielu klientów. Zobacz więcej >>
Na wschodnim Mazowszu, w okolicach Siedlec, powstał wyjątkowy, 900-metrowy odcinek autostrady A2, który może odmienić polskie drogownictwo. To pierwszy w kraju fragment drogi wykonany z dwuwarstwowego betonu opartego na dwóch rodzajach niskoemisyjnych cementów – CEM II i CEM III. Zobacz więcej >>
Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>