Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie.
🔧 Nowe analizy, stare ambicje
Choć pierwsze porozumienie między Hiszpanią a Marokiem podpisano już w 1980 roku, realne prace budowlane nigdy nie ruszyły. Teraz jednak hiszpańska firma Ineco dostała zlecenie na przygotowanie ekspertyzy, której koszt to 1,6 mln euro. Ma ona określić wykonalność i opłacalność tunelu.
Planowana przeprawa miałaby 38,5 km długości, z czego aż 27,7 km przebiegałoby pod Morzem Śródziemnym. Po stronie Hiszpanii najczęściej wskazuje się Algeciras jako punkt startowy, a po stronie Maroka – Tanger.
💰 Koszt: nawet 15 miliardów euro
Całość może kosztować od 6 do 15 miliardów euro. Choć ostateczna forma tunelu nie jest jeszcze przesądzona, mówi się, że znajdą się w nim przede wszystkim linie kolejowe, służące do transportu towarów, ale nie wyklucza się także ruchu drogowego. Taki obiekt mógłby znacząco wzmocnić handel między Europą a Afryką.
🌍 Jak wypada na tle rekordzistów?
Gdyby tunel powstał, byłby najdłuższym tego typu obiektem w regionie. Dla porównania:
Tunel Lærdal (Norwegia) – 24,5 km – najdłuższy tunel drogowy na świecie
Tunel Gotthard (Szwajcaria) – 16,9 km
Tunel Ryfylke (Norwegia) – 14,4 km, ale aż 292 metry pod poziomem morza!
A jak to wygląda w Polsce?
Tunel pod Ursynowem (Warszawa) – 2,3 km – najdłuższy w kraju
Tunel pod Świną (Świnoujście) – 1,78 km – otwarty w 2023 r.
🚆 Tunel przyszłości
Jeśli projekt dojdzie do skutku, stanie się jednym z najbardziej imponujących osiągnięć inżynieryjnych XXI wieku. Czy Europa i Afryka połączy w końcu coś więcej niż tylko promy i samoloty?
Rok 2025 to kolejny przełom dla elektromobilności, szczególnie na Wyspach Brytyjskich. Ponad 20% nowych samochodów sprzedanych w UK to elektryki (BEV), co potwierdza, że auta z wtyczką przestały być niszową alternatywą, a stały się realną odpowiedzią na potrzeby współczesnych kierowców. Zobacz więcej >>
Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie. Zobacz więcej >>
Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Brytyjski zarząd dróg krajowych i autostrad – National Highways – rozwija swoją flotę pojazdów elektrycznych. Instytucja odpowiedzialna za nadzór nad 4500 milami dróg i autostrad w Wielkiej Brytanii wzbogaciła się o kolejne 58 bezemisyjnych samochodów marki Toyota. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>