Jak wynika z tweeta opublikowanego na oficjalnym koncie startupu na Twitterze, pod koniec ubiegłego tygodnia w siedzibie firmy w Phoenix w stanie Arizona zapaliło się kilka naczep Nikola Tre Class 8 z napędem elektrycznym. Przyczyna pożarów jest wciąż nieznana, ale Nikola powiedziała, że podejrzewa nieuczciwą grę, ponieważ przed incydentem widziano pojazd w obszarze dotkniętych pożarem ciężarówek. W związku z tym jest jeszcze zbyt wcześnie, aby wiedzieć, co się stało, a dochodzenie wciąż trwa. To tylko najnowszy element serii niepokojących wiadomości dotyczących firmy produkującej ciężarówki z siedzibą w Phoenix. W zeszłym tygodniu Nikola ogłosiła, że zwolni 270 pracowników w swoich zakładach w Europie i Ameryce Północnej w celu usprawnienia swojej działalności i zwiększenia koncentracji na rynku amerykańskim - wcześniej ogłoszono plany sprzedaży spółki joint venture na Starym Kontynencie firmie Iveco.
W chwili obecnej firma produkująca ciężarówki zatrudnia około 900 pracowników, którzy produkują i sprzedają dwie wersje modelu Tre opartego na Iveco: elektryczną na baterie (BEV) i elektryczną na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV). Przynajmniej w teorii, ponieważ produkcja Tre BEV została wstrzymana na początku ubiegłego miesiąca, ponieważ zapasy znacznie wzrosły - jednak do tej pory w tym roku zbudowano zaledwie 63 jednostki, a strategia produkcji zmieniła się na podejście "buduj na zamówienie". Jednocześnie dostawy ciężarówki z elektrycznym napędem mają rozpocząć się w trzecim kwartale przy 178 zamówieniach od 14 klientów docelowych.
Co więcej, założyciel Nikoli i były dyrektor generalny Trevor Milton jest znany z kłamstw na temat postępów firmy na wczesnym etapie, a w zeszłym roku został uznany winnym oszustw związanych z papierami wartościowymi i oszustwami bankowymi związanymi z jego pracą w firmie. W styczniu został zastąpiony przez Michaela Lohschellera na stanowisku dyrektora generalnego. Jak na ironię, Milton, który posiada około 9 procent akcji firmy, zabrał ostatnio głos w mediach społecznościowych, aby skrytykować producenta ciężarówek i zasugerować, że potrzebuje nowego przywództwa.
Firma Nikola została założona w Salt Lake City w stanie Utah w 2014 roku i zaprezentowała kilka pojazdów koncepcyjnych w latach 2016-2020, z których pierwszym była półciężarówka napędzana gazem.