Pierwsza Cysterna Sztucznej Benzyny wdrożona po 6 Miesiącach Pracy Fabryki E-Paliw.

Pierwsza Cysterna Sztucznej Benzyny wdrożona po 6 Miesiącach Pracy Fabryki E-Paliw.
06.11.2023 12:30
Pierwsza fabryka syntetycznego paliwa na skalę komercyjną, należąca do HIF Global, ogłosiła zakończenie pierwszego etapu produkcji po 6,5 miesiąca pracy. To historyczny moment, który budzi wiele pytań dotyczących kosztów i wydajności nowego produktu. Cysterna sztucznej benzyny w ilości 24600 litrów wyruszyła w podróż przez Atlantyk, kierując się ku Zjednoczonemu Królestwu. Paliwo to będzie wykorzystywane przez Porsche w zawodach Mobil 1 Super Cup, co podkreśla jego potencjał, ale także skomplikowane wyzwania, z jakimi się mierzy. Koszt produkcji litra e-benzyny budzi ogromne kontrowersje. Zgodnie z doniesieniami, niemiecki instytut naukowy oszacował go na 50 euro, co przelicza się na niemal 223 złote. Oznacza to, że tankowanie 50 litrów do baku samochodu kosztowałoby ponad 11 100 złotych. To astronomiczna cena, która stawia pod znakiem zapytania ekonomiczną opłacalność tego rodzaju paliwa.
Fabryka Haru Oni, będąca własnością HIF Global, rozpoczęła oficjalnie swoją działalność w grudniu 2022 roku. Po kilku miesiącach, w marcu 2023 roku, fabryka zaprosiła youtuberów i influencerów, co ujawniło pewne tajemnice produkcji. Okazało się, że zakład nie wykorzystuje dwutlenku węgla wychwytywanego z powietrza, mimo pierwotnych zapowiedzi. Przyjęcie punktu początku produkcji może stanowić dyskusyjny punkt odniesienia, jednak biorąc pod uwagę dostawy testowe do Porsche w marcu, można przyjąć, że wyprodukowanie 24600 litrów paliwa zajęło mniej więcej 6,5 miesiąca. Porsche, główny inwestor w fabrykę Haru Oni, zakładało, że na początkowym etapie będzie produkowana rocznie ilość 130000 litrów syntetycznego paliwa. Jednak produkcja wynosząca 24600 litrów w 6,5 miesiąca stanowi tylko 1/3 tego celu. Taka ilość benzyny wystarczyłaby na około 32 typowe samochody poruszające się po polskich drogach. To wyraźnie pokazuje, że wydajność fabryki jest znacznie niższa od oczekiwań. Planowano, że do połowy dekady zakład osiągnie zdolność produkcji aż 55 milionów litrów e-benzyny rocznie, a w 2027 roku miałaby to być ogromna ilość – 550 milionów litrów rocznie!
Fabryka znajduje się w południowej, wietrznej części Chile, gdzie turbina wiatrowa Siemens Gamesa o mocy 3,4 MW zasila elektrolizer Siemensa. Elektrolizer przekształca dostarczaną wodę w wodór i tlen. Dwutlenek węgla jest dowożony z pobliskiego browaru, chociaż pierwotnie planowano jego wychwytywanie z powietrza. Skomplikowana instalacja łączy oba gazy w dłuższe łańcuchy węglowodorowe, tworząc syntetyczną benzynę. Sztuczna benzyna z fabryki Haru Oni ma trafić do portu Puerto Mardones, a następnie do San Antonio, skąd zostanie przetransportowana do Europy, a dokładniej, do Wielkiej Brytanii. Tam będzie używana w Porsche Experience Center oraz w zawodach Mobil 1 Super Cup, organizowanych podczas weekendów Formuły 1 w Europie.
Warto zaznaczyć, że koszt e-paliwa budzi wiele kontrowersji. Influencerzy, którzy odwiedzili fabrykę w marcu, twierdzili, że 1 galon paliwa kosztuje 40 dolarów, co przelicza się na 10,6 dolarów lub 44 złote za litr syntetycznej benzyny. Jednak Poczdamski Instytut ds. Badań nad Klimatem (PIK) ocenił, że prawdziwy koszt e-paliwa to 50 euro, co przekłada się na niemal 223 złote za litr. To aż pięć razy więcej niż twierdzili influencerzy. Nie ujawniono jeszcze prawdziwej ceny sztucznej benzyny, co budzi jeszcze więcej pytań dotyczących opłacalności i przyszłości tego innowacyjnego paliwa.
Autor: Karolina
Źródło: elektrowoz
|
Tagi:

Warto przeczytać

🛣️ Koniec opłat na A4 Kraków–Katowice! Ale… jeszcze nie teraz

🛣️ Koniec opłat na A4 Kraków–Katowice! Ale… jeszcze nie teraz

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło konkretną datę zniesienia opłat na autostradzie A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami – będzie to 15 marca 2027 roku. Po tej dacie kierowcy samochodów osobowych pojadą za darmo, bo autostrada trafi pod zarząd GDDKiA, a brak podstaw prawnych uniemożliwia pobieranie opłat od pojazdów lekkich. Zobacz więcej >>
Nowe prawo drogowe 2025 – ostrzejsze kary za nielegalne wyścigi i brawurę

Nowe prawo drogowe 2025 – ostrzejsze kary za nielegalne wyścigi i brawurę

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. W obliczu ponad 21,5 tys. Zobacz więcej >>
Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

W Teksasie wydarzyło się coś, co może zwiastować nową erę w motoryzacji. Tesla ogłosiła, że egzemplarz Modelu Y samodzielnie przejechał z fabryki Giga Texas w Austin prosto do domu klienta – i to bez kierowcy na pokładzie. Zobacz więcej >>
Wakacyjne ładowanie tańsze niż myślisz – oto promocje na lato 2025 dla kierowców aut elektrycznych!

Wakacyjne ładowanie tańsze niż myślisz – oto promocje na lato 2025 dla kierowców aut elektrycznych!

🚗 Wakacje + elektryk = duet idealny? Sezon urlopowy to czas intensywnych wyjazdów – także dla właścicieli samochodów elektrycznych. Coraz większy zasięg aut i rozbudowana sieć ładowarek sprawiają, że planowanie podróży jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane