Pierwsza Cysterna Sztucznej Benzyny wdrożona po 6 Miesiącach Pracy Fabryki E-Paliw.

Pierwsza Cysterna Sztucznej Benzyny wdrożona po 6 Miesiącach Pracy Fabryki E-Paliw.
06.11.2023 12:30
Pierwsza fabryka syntetycznego paliwa na skalę komercyjną, należąca do HIF Global, ogłosiła zakończenie pierwszego etapu produkcji po 6,5 miesiąca pracy. To historyczny moment, który budzi wiele pytań dotyczących kosztów i wydajności nowego produktu. Cysterna sztucznej benzyny w ilości 24600 litrów wyruszyła w podróż przez Atlantyk, kierując się ku Zjednoczonemu Królestwu. Paliwo to będzie wykorzystywane przez Porsche w zawodach Mobil 1 Super Cup, co podkreśla jego potencjał, ale także skomplikowane wyzwania, z jakimi się mierzy. Koszt produkcji litra e-benzyny budzi ogromne kontrowersje. Zgodnie z doniesieniami, niemiecki instytut naukowy oszacował go na 50 euro, co przelicza się na niemal 223 złote. Oznacza to, że tankowanie 50 litrów do baku samochodu kosztowałoby ponad 11 100 złotych. To astronomiczna cena, która stawia pod znakiem zapytania ekonomiczną opłacalność tego rodzaju paliwa.
Fabryka Haru Oni, będąca własnością HIF Global, rozpoczęła oficjalnie swoją działalność w grudniu 2022 roku. Po kilku miesiącach, w marcu 2023 roku, fabryka zaprosiła youtuberów i influencerów, co ujawniło pewne tajemnice produkcji. Okazało się, że zakład nie wykorzystuje dwutlenku węgla wychwytywanego z powietrza, mimo pierwotnych zapowiedzi. Przyjęcie punktu początku produkcji może stanowić dyskusyjny punkt odniesienia, jednak biorąc pod uwagę dostawy testowe do Porsche w marcu, można przyjąć, że wyprodukowanie 24600 litrów paliwa zajęło mniej więcej 6,5 miesiąca. Porsche, główny inwestor w fabrykę Haru Oni, zakładało, że na początkowym etapie będzie produkowana rocznie ilość 130000 litrów syntetycznego paliwa. Jednak produkcja wynosząca 24600 litrów w 6,5 miesiąca stanowi tylko 1/3 tego celu. Taka ilość benzyny wystarczyłaby na około 32 typowe samochody poruszające się po polskich drogach. To wyraźnie pokazuje, że wydajność fabryki jest znacznie niższa od oczekiwań. Planowano, że do połowy dekady zakład osiągnie zdolność produkcji aż 55 milionów litrów e-benzyny rocznie, a w 2027 roku miałaby to być ogromna ilość – 550 milionów litrów rocznie!
Fabryka znajduje się w południowej, wietrznej części Chile, gdzie turbina wiatrowa Siemens Gamesa o mocy 3,4 MW zasila elektrolizer Siemensa. Elektrolizer przekształca dostarczaną wodę w wodór i tlen. Dwutlenek węgla jest dowożony z pobliskiego browaru, chociaż pierwotnie planowano jego wychwytywanie z powietrza. Skomplikowana instalacja łączy oba gazy w dłuższe łańcuchy węglowodorowe, tworząc syntetyczną benzynę. Sztuczna benzyna z fabryki Haru Oni ma trafić do portu Puerto Mardones, a następnie do San Antonio, skąd zostanie przetransportowana do Europy, a dokładniej, do Wielkiej Brytanii. Tam będzie używana w Porsche Experience Center oraz w zawodach Mobil 1 Super Cup, organizowanych podczas weekendów Formuły 1 w Europie.
Warto zaznaczyć, że koszt e-paliwa budzi wiele kontrowersji. Influencerzy, którzy odwiedzili fabrykę w marcu, twierdzili, że 1 galon paliwa kosztuje 40 dolarów, co przelicza się na 10,6 dolarów lub 44 złote za litr syntetycznej benzyny. Jednak Poczdamski Instytut ds. Badań nad Klimatem (PIK) ocenił, że prawdziwy koszt e-paliwa to 50 euro, co przekłada się na niemal 223 złote za litr. To aż pięć razy więcej niż twierdzili influencerzy. Nie ujawniono jeszcze prawdziwej ceny sztucznej benzyny, co budzi jeszcze więcej pytań dotyczących opłacalności i przyszłości tego innowacyjnego paliwa.
Autor: Karolina
Źródło: elektrowoz
|
Tagi:

Warto przeczytać

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Zobacz więcej >>
Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford, jako jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, zdecydował się na znaczącą zmianę w produkcji baterii do swoich pojazdów elektrycznych. W 2025 roku Mustang Mach-E będzie wyposażany w akumulatory produkowane nie pod Wrocławiem, ale w stanie Michigan. Zobacz więcej >>
Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Rada Ministrów podjęła decyzję o przyjęciu trzeciej nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, co ma pomóc realizować cele Krajowego Planu Odbudowy (KPO) z 2021 roku. Choć wdrażanie nowych przepisów można uznać za sukces na poziomie strategicznym, szczegółowe regulacje ujawniają luki i niedociągnięcia, które mogą utrudnić osiągnięcie zamierzonych celów. Zobacz więcej >>
Elektryczny Radiowóz Tesli Model S Plaid Pursuit – Rewolucja w Policji

Elektryczny Radiowóz Tesli Model S Plaid Pursuit – Rewolucja w Policji

Na prestiżowych targach motoryzacyjnych SEMA 2024 zaprezentowano prawdziwą perełkę technologii – Teslę Model S Plaid Pursuit, specjalnie przystosowaną do służby w policji przez firmę Unplugged Performance. Ten niezwykle szybki i innowacyjny radiowóz zasili flotę departamentu szeryfa hrabstwa Los Angeles, wprowadzając nowe standardy efektywności i wydajności w działaniach policyjnych. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane