Nowa Opłata Od Emisji CO2 Dla Ciężkiego Transportu w Niemczech.

Nowa Opłata Od Emisji CO2 Dla Ciężkiego Transportu w Niemczech.
04.12.2023 12:00
1 grudnia 2023 roku w Niemczech zaczęła obowiązywać nowa opłata od emisji dwutlenku węgla dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony. To środowiskowe rozwiązanie ma na celu zmotywowanie branży transportowej do ograniczenia emisji i wspierania bardziej ekologicznych rozwiązań. Jednakże, od samego początku budzi to kontrowersje zarówno wśród przewoźników, jak i ekologów. Od 1 stycznia 2024 roku opłata zostanie rozszerzona na ciężarówki zasilane gazem ziemnym (CNG, LNG), co stanowi kolejny krok w stronę promowania bardziej zrównoważonych źródeł napędu. Od 1 lipca 2024 roku dodatkowo opłacą emisję dwutlenku węgla także samochody o masie całkowitej od 3,5 do 7,5 ton. Wyłączeni z nowych opłat są jednak niektórzy uczestnicy ruchu, takie jak służby (policja, straż pożarna), pojazdy obsługi drogowej, cyrkowe oraz ciężarówki elektryczne.
Opłata za emisję dwutlenku węgla wynosi 200 euro za każdą wyemitowaną tonę. Stanowi to dodatkowy koszt, który przewoźnicy muszą ponosić obok wcześniejszych opłat. Dla ciężarówki spełniającej normę Euro VI z wysoką emisją CO2, może to oznaczać dodatkowy koszt sięgający nawet do 15,8 eurocenta (68,7 grosza) za każdy pokonany kilometr na terenie Niemiec. Warto zaznaczyć, że do końca 2025 roku ciężarówki elektryczne są zwolnione z tej opłaty. Po tym okresie będą podlegać stawce wynoszącej 25 procent opłaty obowiązującej dla pojazdów spalinowych.
Opłaty nie obowiązują na niektórych odcinkach autostrad, w tym na fragmencie A6 do granicy z Francją i A5 do granicy ze Szwajcarią. Ponadto, transporty wykonywane przez zakłady rzemieślnicze są zwolnione z nowych regulacji. Niemniej jednak,wielu przedstawicieli branży transportowej twierdzi, że wybór pojazdów o zerowej emisji wciąż jest ograniczony, a dostępne dofinansowania są niewystarczające.
Niemiecki rząd szacuje, że nowa opłata emisyjna przyniesie 30,5 miliarda euro dochodu do budżetu w ciągu czterech lat, do końca 2027 roku. Jednakże, przedstawiciele branży transportowej podkreślają trudności związane z brakiem szerokiego wyboru zeroemisyjnych ciężarówek na rynku, a także zbyt niskimi dofinansowaniami. Krytycy argumentują, że ciężarówki elektryczne są znacznie droższe od tradycyjnych, co sprawia, że trudno jest przedsiębiorstwom dostosować się do nowych regulacji bez większych nakładów finansowych. W rezultacie, wprowadzenie nowej opłaty emisyjnej w Niemczech budzi mieszane uczucia, z jednej strony stawiając kraj na drodze do zrównoważonego transportu, a z drugiej strony stawiając przed wyzwaniami branżę transportową, która boryka się z ograniczonym dostępem do ekologicznych rozwiązań i wysokimi kosztami ich implementacji.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Donald Trump jako 47. prezydent USA: Co oznacza dla elektromobilności?

Donald Trump jako 47. prezydent USA: Co oznacza dla elektromobilności?

Donald Trump powraca do Białego Domu jako 47. prezydent Stanów Zjednoczonych, co wywołuje wiele pytań, szczególnie w kontekście przyszłości branży samochodów elektrycznych (EV). Zobacz więcej >>
Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących nowego programu wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych. Program „Mój elektryk 2.0” ma na celu zwiększenie dostępności pojazdów zeroemisyjnych, oferując atrakcyjniejsze warunki dotacji niż dotychczasowy system. Zobacz więcej >>
Elektryczny Radiowóz Tesli Model S Plaid Pursuit – Rewolucja w Policji

Elektryczny Radiowóz Tesli Model S Plaid Pursuit – Rewolucja w Policji

Na prestiżowych targach motoryzacyjnych SEMA 2024 zaprezentowano prawdziwą perełkę technologii – Teslę Model S Plaid Pursuit, specjalnie przystosowaną do służby w policji przez firmę Unplugged Performance. Ten niezwykle szybki i innowacyjny radiowóz zasili flotę departamentu szeryfa hrabstwa Los Angeles, wprowadzając nowe standardy efektywności i wydajności w działaniach policyjnych. Zobacz więcej >>
Punkty Vitay za ładowanie samochodów elektrycznych: Orlen rozszerza ofertę programu lojalnościowego

Punkty Vitay za ładowanie samochodów elektrycznych: Orlen rozszerza ofertę programu lojalnościowego

Programy lojalnościowe stacji benzynowych od lat cieszą się dużą popularnością wśród kierowców. Teraz Orlen, lider w tej dziedzinie w Polsce, postanowił rozszerzyć swoją ofertę, obejmując nią również właścicieli pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane