Nowa Opłata Od Emisji CO2 Dla Ciężkiego Transportu w Niemczech.

Nowa Opłata Od Emisji CO2 Dla Ciężkiego Transportu w Niemczech.
04.12.2023 12:00
1 grudnia 2023 roku w Niemczech zaczęła obowiązywać nowa opłata od emisji dwutlenku węgla dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony. To środowiskowe rozwiązanie ma na celu zmotywowanie branży transportowej do ograniczenia emisji i wspierania bardziej ekologicznych rozwiązań. Jednakże, od samego początku budzi to kontrowersje zarówno wśród przewoźników, jak i ekologów. Od 1 stycznia 2024 roku opłata zostanie rozszerzona na ciężarówki zasilane gazem ziemnym (CNG, LNG), co stanowi kolejny krok w stronę promowania bardziej zrównoważonych źródeł napędu. Od 1 lipca 2024 roku dodatkowo opłacą emisję dwutlenku węgla także samochody o masie całkowitej od 3,5 do 7,5 ton. Wyłączeni z nowych opłat są jednak niektórzy uczestnicy ruchu, takie jak służby (policja, straż pożarna), pojazdy obsługi drogowej, cyrkowe oraz ciężarówki elektryczne.
Opłata za emisję dwutlenku węgla wynosi 200 euro za każdą wyemitowaną tonę. Stanowi to dodatkowy koszt, który przewoźnicy muszą ponosić obok wcześniejszych opłat. Dla ciężarówki spełniającej normę Euro VI z wysoką emisją CO2, może to oznaczać dodatkowy koszt sięgający nawet do 15,8 eurocenta (68,7 grosza) za każdy pokonany kilometr na terenie Niemiec. Warto zaznaczyć, że do końca 2025 roku ciężarówki elektryczne są zwolnione z tej opłaty. Po tym okresie będą podlegać stawce wynoszącej 25 procent opłaty obowiązującej dla pojazdów spalinowych.
Opłaty nie obowiązują na niektórych odcinkach autostrad, w tym na fragmencie A6 do granicy z Francją i A5 do granicy ze Szwajcarią. Ponadto, transporty wykonywane przez zakłady rzemieślnicze są zwolnione z nowych regulacji. Niemniej jednak,wielu przedstawicieli branży transportowej twierdzi, że wybór pojazdów o zerowej emisji wciąż jest ograniczony, a dostępne dofinansowania są niewystarczające.
Niemiecki rząd szacuje, że nowa opłata emisyjna przyniesie 30,5 miliarda euro dochodu do budżetu w ciągu czterech lat, do końca 2027 roku. Jednakże, przedstawiciele branży transportowej podkreślają trudności związane z brakiem szerokiego wyboru zeroemisyjnych ciężarówek na rynku, a także zbyt niskimi dofinansowaniami. Krytycy argumentują, że ciężarówki elektryczne są znacznie droższe od tradycyjnych, co sprawia, że trudno jest przedsiębiorstwom dostosować się do nowych regulacji bez większych nakładów finansowych. W rezultacie, wprowadzenie nowej opłaty emisyjnej w Niemczech budzi mieszane uczucia, z jednej strony stawiając kraj na drodze do zrównoważonego transportu, a z drugiej strony stawiając przed wyzwaniami branżę transportową, która boryka się z ograniczonym dostępem do ekologicznych rozwiązań i wysokimi kosztami ich implementacji.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

Na pierwszy rzut oka wyglądają jak samochody elektryczne – mają gniazdko do ładowania, niskie wskaźniki emisji w papierach i obietnicę ekologicznej jazdy. Ale najnowszy raport Transport & Environment (T&E) „Smoke screen: the growing PHEV emissions scandal” ujawnia, że w rzeczywistości wiele hybryd plug-in to „wilki w owczej skórze”. Zobacz więcej >>
Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek systemów magazynowania energii (BESS – Battery Energy Storage Systems) w pierwszej połowie 2025 roku nabrał imponującego tempa. Z najnowszego raportu Rho Motion wynika, że tylko w ciągu sześciu miesięcy producenci ogniw dostarczyli o 17 proc. Zobacz więcej >>
Arcfox T1 – elektryczny kompakt za 32 tys. zł, który może namieszać w Europie 🌍

Arcfox T1 – elektryczny kompakt za 32 tys. zł, który może namieszać w Europie 🌍

Chińska marka Arcfox, należąca do koncernu BAIC, prezentuje model T1, czyli kompaktowy samochód elektryczny, który swoją ceną może zrewolucjonizować rynek. W Chinach jego podstawowa wersja kosztuje równowartość 7,5 tys. Zobacz więcej >>
🚐 Iveco eSuperJolly – nowy elektryczny van z Gliwic już gotowy do produkcji!

🚐 Iveco eSuperJolly – nowy elektryczny van z Gliwic już gotowy do produkcji!

Z taśm gliwickiego zakładu Stellantis zjechały pierwsze egzemplarze przedprodukcyjne Iveco eSuperJolly. To zupełnie nowy, w pełni elektryczny van włoskiej marki, który wkrótce zasili ofertę obok większego modelu Daily. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane