Kia, jeden z liderów na rynku samochodów elektrycznych, oficjalnie wprowadziła model EV5 na chiński rynek. Pomimo pierwotnych prognoz cenowych oscylujących między 159800 a 229800 juanów, producent zaskoczył rynek, obniżając cenę podstawowej wersji do 149800 juanów, co przekłada się na około 83500 złotych. W Polsce, gdzie cena oscyluje między 140000 a 150000 złotych, Kia EV5 staje się atrakcyjną propozycją w segmencie dużych crossoverów. Porównując ją do innych modeli Kii dostępnych na polskim rynku, hybrydowa Kia Niro zaczyna się od 130600 złotych, podczas gdy elektryczna wersja Niro EV kosztuje od 198900 złotych. Cena Kia EV5, mimo że nie jest najniższa, stanowi konkurencyjną ofertę, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej rozmiar i osiągi.
Kia EV5 to pojazd fascynujący z kilku powodów. Zbudowany na platformie E-GMP, korzysta z architektury 400 V. W wersji podstawowej wyposażony jest w silnik o mocy 160 kW/218 KM i baterię 64 kWh opartą na litowo-żelazowo-fosforanowych ogniwach BYD Blade. Producent deklaruje zasięg wynoszący 530 jednostek CLTC, 340 kilometrów realnych w trybie mieszanych warunków i około 400 jednostek WLTP. Interesującą alternatywą jest także Kia EV5 Long Range, wyposażona w baterię o pojemności 88 kWh, prawdopodobnie opartą na ogniwach nikiel-kobalt-mangan od CATL. Ta wersja ma zadeklarowany zasięg do 720 jednostek CLTC, około 460 kilometrów w warunkach rzeczywistych i około 540 jednostek WLTP. Dostępna jest także wersja z napędem na obie osie, oferująca 230 kW/313 KM i 650 jednostek CLTC zasięgu.
Warto zauważyć, że w Korei Południowej dostępne są różne pojemności baterii (58 i 81 kWh), co sprawia, że nie jest pewne, który z tych wariantów trafi na rynki międzynarodowe. Użycie ogniw BYD i CATL może wpłynąć na atrakcyjność ceny Kii EV5 w Europie, co jest istotne zwłaszcza po debiucie modelu Niro EV. Kia EV5, będąc nieco większą od swojej siostry, prezentuje się nowocześnie i może zdobyć uznanie szerokiego grona kierowców poszukujących wydajnego i ekologicznego pojazdu.