Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu ogłosiło, że program „Bonus środowiskowy” – znane dopłaty do samochodów elektrycznych – zbliża się do końca. Decyzja ta zaskoczyła nie tylko konsumentów, ale również producentów, gdyż z budżetu tego programu wycofano obiecane wcześniej 60 miliardów euro. W związku z wyrokiem niemieckiego Trybunału Konstytucyjnego, który nakazał wycofanie tej astronomicznej sumy z Funduszu Klimatycznego i Transformacji (KTF), niemal wszystkie mechanizmy finansowane z tego źródła tracą dostęp do środków, w tym program dopłat nadzorowany przez Federalny Urząd Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA).
Wprowadzenie tej decyzji w życie jest błyskawiczne, gdyż wnioski o dofinansowanie przyjmowane były jedynie do niedzieli, 17 grudnia 2023 roku. Nawet krótkotrwałe zakupy samochodów w sobotę nie pomogą, ponieważ konieczne jest podanie numeru rejestracyjnego w aplikacji do BAFA. Mimo że program dopłat do samochodów elektrycznych ma obecnie ograniczone środki, istnieje nadzieja na ich powrót. KTF planuje reorganizację wydatków na rok 2024, aby dostosować się do budżetu. Jednakże, bez pewności co do dalszych środków, producenci mogą nie być już w stanie oferować tak hojnych rabatów, co z kolei może wpłynąć na rynek sprzedaży samochodów elektrycznych. Warto będzie śledzić niemieckie statystyki sprzedaży elektryków w grudniu 2023 i styczniu 2024, aby zobaczyć, w jaki sposób ta zmiana wpłynie na rynek pojazdów elektrycznych w kraju. Czekamy z niecierpliwością na rozwój sytuacji.