Bagażnik na Dachu czy na Haku? Test VW ID.4 GTX i Thule Arcos

Bagażnik na Dachu czy na Haku? Test VW ID.4 GTX i Thule Arcos
28.11.2023 18:00
Bjorn Nyland, popularny youtuber i entuzjasta samochodów elektrycznych, postanowił przeprowadzić nietypowy, lecz istotny test, porównujący zużycie energii w samochodzie elektrycznym z dwoma różnymi rodzajami bagażników: dachowym i montowanym na haku. Wyniki testu okazały się zaskakujące, sugerując, że bagażnik na haku może być korzystniejszy dla efektywności energetycznej niż bagażnik dachowy. Do testów Nyland użył samochodu VW ID.4 GTX, który jest pojazdem o dość wysokim nadwoziu, oraz bagażnika Thule Arcos. Podczas testu utrzymywał stałą prędkość 110 km/h (GPS-owo równoważne 107 km/h), co pozwoliło zbadać wpływ różnych bagażników na zużycie energii. Warto zauważyć, że im wyższa prędkość, tym większy wpływ oporu powietrza, co sprawia, że różnice stają się bardziej zauważalne.
Bez jakiegokolwiek bagażnika, zużycie energii wyniosło 23,4 kWh/100 km. Następnie Nyland zamontował bagażnik Thule na dachu, który miał o 100 litrów więcej pojemności niż bagażnik na haku. Okazało się, że bagażnik dachowy wprowadzał nie tylko hałas (73,9 dB), ale także zwiększał zużycie energii do 26,4 kWh/100 km, co stanowiło wzrost o 12,8 procent w porównaniu do jazdy bez bagażnika.
Kolejnym etapem był bagażnik montowany na haku. Nyland zauważył, że montaż tego typu bagażnika jest trywialny i zajmuje tylko kilka minut. W przeciwieństwie do bagażnika dachowego, bagażnik na haku nie przeszkadzał w otwieraniu klapy bagażnika, co ułatwiało dostęp do bagażu. Warto jednak wspomnieć o pewnych problemach, takich jak utrata widoczności kamery cofania. Co jednak zaskakujące, bagażnik na haku nie tylko nie pogorszył efektywności energetycznej, ale wręcz ją poprawił. Zużycie energii wyniosło zaledwie 22,5 kWh/100 km, co było niższe niż bez bagażnika. Nawet przy kolejnym teście, bagażnik na haku nadal wpływał pozytywnie na aerodynamikę samochodu, co jest istotne dla osiągania większych zasięgów na jednym ładowaniu.
Wyniki testu przeprowadzonego przez Bjorna Nylanda zdają się sugerować, że bagażnik na haku może być bardziej efektywny energetycznie niż bagażnik dachowy, co może być ważnym czynnikiem dla użytkowników samochodów elektrycznych, zwłaszcza tych zainteresowanych maksymalizacją zasięgu. Warto jednak pamiętać, że indywidualne preferencje i potrzeby użytkowników mogą wpływać na ostateczny wybór rodzaju bagażnika.
Autor: Karolina
Zdjęcia: elektrowoz
|
Tagi:

Warto przeczytać

Tesla Model S z Niesamowitym Przebiegiem: 2 000 000 km na Liczniku

Tesla Model S z Niesamowitym Przebiegiem: 2 000 000 km na Liczniku

Hansjörg von Gemmingen prowadzi Teslę Model S, która właśnie osiągnęła niesamowity przebieg 2 000 000 kilometrów. To imponujące osiągnięcie, nawet dla samochodu spalinowego. Zobacz więcej >>
Fiat 500e: Nowa Platforma dla Przystępniejszej Ceny

Fiat 500e: Nowa Platforma dla Przystępniejszej Ceny

Fiat 500e, ikona miejskich ulic, szykuje się na kolejną odsłonę swojej historii. Tym razem, jednak, zmiany idą głębiej niż kiedykolwiek wcześniej. Zobacz więcej >>
Rewolucja w cenach Tesli: Model 3 od 194 990 złotych!

Rewolucja w cenach Tesli: Model 3 od 194 990 złotych!

Tesla obniżyła ceny swoich pojazdów, co może być dobrą wiadomością dla miłośników elektrycznych samochodów. Teraz najtańszym modelem w ofercie producenta jest Tesla Model 3 Napęd na Tylne Koła / RWD po faceliftingu, dostępny od 194 990 złotych, a wariant z dużą baterią i dwoma silnikami, Long Range AWD, kosztuje dokładnie tyle samo, co Tesla Model Y LR AWD - 224 990 złotych. Zobacz więcej >>
Kontrowersje wokół Tesli: Anulacja Taniej Tesli na Rzecz Robotaxi?

Kontrowersje wokół Tesli: Anulacja Taniej Tesli na Rzecz Robotaxi?

Ostatnie doniesienia od agencji Reuters wstrząsnęły światem Tesli i jego entuzjastów. Według informacji opublikowanych przez Reuters, producent samochodów elektrycznych miał rzekomo porzucić plany dotyczące taniej wersji Tesli, znanego wewnętrznie jako NV91 lub H422. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane