Dolny Śląsk zbliża się do chwili, w której droga ekspresowa S8 przestanie być jedynie planem na mapie, a stanie się realną inwestycją. Wojewoda Dolnośląska wydała właśnie decyzję ZRID, czyli zezwolenie na realizację budowy odcinka pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski. To już trzeci fragment na południe od Wrocławia, który otrzymał formalne pozwolenie na rozpoczęcie prac.
💰 Procedura odszkodowawcza i rekompensaty dla mieszkańców
Decyzja ZRID nie tylko pozwala na rozpoczęcie robót, ale także uruchamia proces odszkodowawczy. Właściciele działek przejmowanych pod budowę otrzymają rekompensaty ustalone przez niezależnych rzeczoznawców. GDDKiA zapowiada, że pieniądze trafią na konta w ciągu dwóch tygodni od momentu uprawomocnienia decyzji odszkodowawczej.
🛣️ Szczegóły inwestycji
Budową odcinka zajmie się firma PORR. 13,8 kilometra nowej ekspresówki ma kosztować 401,1 mln zł. Droga pobiegnie po zachodniej stronie obecnej DK8, przecinając gminy Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótkę i Jordanów Śląski. W ramach inwestycji powstanie węzeł Jordanów Śląski, który połączy trasę z istniejącą DK8 oraz drogami powiatowymi. Projekt zakłada również budowę licznych obiektów inżynieryjnych: 5 mostów pełniących funkcję przejść dla zwierząt, 7 wiaduktów nad ekspresówką, 3 wiaduktów w ciągu S8 oraz 3 przepustów dla migracji fauny.

📍 Cała trasa w podziale na siedem fragmentów
Budowa ekspresowej S8 na odcinku Wrocław–Kłodzko została podzielona na siedem fragmentów. Pięć z nich, liczących razem około 55 kilometrów, jest już w realizacji. Docelowo droga będzie przedłużeniem istniejącej trasy z Białegostoku, kończącej się obecnie pod Wrocławiem. Plan zakłada dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi, a także rezerwę pod trzeci pas ruchu między Kobierzycami a Łagiewnikami Zachód.
⏳ Co dalej?
W grudniu 2023 roku podpisano umowy na trzy odcinki między Kobierzycami a Łagiewnikami i wszystkie mają już komplet decyzji. Obecnie trwa przetarg na odcinek Łagiewniki Zachód – Niemcza, a w kolejce są już fragmenty w rejonie Niemczy, Ząbkowic i Barda. Ostatni etap, czyli odcinek Bardo – Kłodzko, jest na etapie przygotowania dokumentacji środowiskowej i technicznej.