Norwegia Kładzie Kres Spalaniu Paliw Kopalnych w Transporcie Ciężkim do 2030 roku

Norwegia Kładzie Kres Spalaniu Paliw Kopalnych w Transporcie Ciężkim do 2030 roku
26.12.2023 18:00
Norweski Parlament podjął odważny krok w kierunku zrównoważonej przyszłości transportu ciężkiego. Do niedawna planowano, że od 2030 roku połowa nowych ciężarówek w Norwegii będzie zeroemisyjna lub zasilana biogazem. Jednak na początku grudnia parlamentarzyści zdecydowali się jeszcze dalej - wszystkie nowe pojazdy transportu ciężkiego od 2030 roku muszą być zeroemisyjne lub zasilane biogazem. To rewolucyjne prawo daje wybór między bio-CNG, bio-LNG, wodorem (FCEV) a pojazdami elektrycznymi (BEV), z priorytetem dla energii elektrycznej. Norwegia, już lider w segmencie samochodów osobowych o napędzie elektrycznym, zamierza teraz powtórzyć sukces w transporcie ciężkim. W okresie od stycznia do końca listopada 2023 roku aż 83 procent nowo zarejestrowanych samochodów w Norwegii to pojazdy elektryczne. Segment ładowany z gniazdka (BEV + PHICE) stanowił ponad 90 procent rynku, podczas gdy alternatywne paliwa, takie jak LPG, CNG czy wodór, zanotowały jedynie symboliczną sprzedaż.
Wyeliminowanie spalin z transportu ciężkiego to jednak wyzwanie, zwłaszcza że odpowiednie pojazdy zaczynają dopiero wchodzić na rynek. Niemniej jednak, Norwegia zamierza zakazać sprzedaży nowych, tradycyjnie zasilanych ciężarówek od 2030 roku, skupiając się jednocześnie na rozbudowie infrastruktury ładowania. Do wiosny 2025 roku pięć firm planuje uruchomić 19 stacji ładowania dla transportu ciężkiego z łącznie 108 punktami ładowania, z rządem wspierającym je kwotą 60 milionów koron. Enova, organizacja rządowa odpowiedzialna za koordynację prac nad siecią, ma nadzieję, że te inwestycje pomogą w rozwoju rynku pojazdów ciężarowych zasilanych biogazem lub elektrycznych. Politycy oczekują, że do 2024 roku udział tych pojazdów wzrośnie do 20 procent. Warto zaznaczyć, że Norwegia nie planuje inwestować w rozwój stacji tankowania wodoru, skupiając się głównie na ładowaniu pojazdów elektrycznych. Czy Norwegia stanie się pionierem w transformacji transportu ciężkiego w Europie?
Autor: Karolina
Źródło:
|
Tagi:

Warto przeczytać

Polestar 3 zwycięzcą testów zasięgu w zimowych warunkach

Polestar 3 zwycięzcą testów zasięgu w zimowych warunkach

Norweskie Stowarzyszenie Samochodowe (NAF) przeprowadziło test zasięgów pojazdów elektrycznych w zimowych warunkach, a zwycięzcą został Polestar 3, pokonując m.in. Teslę Model 3. Zobacz więcej >>
Ferrari prezentuje swój pierwszy elektryczny supersamochód – premiera już jesienią!

Ferrari prezentuje swój pierwszy elektryczny supersamochód – premiera już jesienią!

Ferrari oficjalnie potwierdziło wejście w erę elektromobilności. Już 9 października 2025 roku podczas Capital Markets Day marka zaprezentuje swój pierwszy w pełni elektryczny supersamochód. Zobacz więcej >>
Volvo EX30 Cross Country – stylowy SUV z nutą off-roadu

Volvo EX30 Cross Country – stylowy SUV z nutą off-roadu

Volvo EX30 Cross Country to nowa, bardziej terenowa wersja popularnego elektrycznego SUV-a. Chociaż zmiany nie uczyniły z niego rasowej terenówki, dodają mu charakteru i poprawiają jego wszechstronność. Zobacz więcej >>
Najbezpieczniejsze samochody 2024 według Euro NCAP

Najbezpieczniejsze samochody 2024 według Euro NCAP

Euro NCAP, organizacja znana z rygorystycznych testów zderzeniowych, podsumowała wyniki za 2024 rok. Zwycięzcami okazali się Mercedes klasy E i chiński SUV Zeekr X, udowadniając, że rywalizacja w zakresie bezpieczeństwa między producentami nabiera coraz większego tempa. Mercedes klasy E: lider bezpieczeństwa Mercedes klasy E zdobył najwyższą łączną ocenę w testach Euro NCAP. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane