Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zamierza przeprowadzić ambitną modernizację swojej floty elektrycznych autobusów Solaris. Przetarg został ogłoszony na wymianę baterii w 17 pojazdach Solaris U12E i 3 przegubowych Solaris U18E, które służyły krakowskim mieszkańcom od 2017 roku. Nowe akumulatory mają zapewnić zasięg co najmniej 150 kilometrów, zależnie od długości autobusu, oraz będą miały pojemność 210 lub 280 kWh.
W ramach modernizacji, jedynie firmy, które wcześniej wykonywały podobne zadania, będą miały szansę zajęcia się wymianą baterii. Nowe akumulatory muszą być kompatybilne z istniejącymi funkcjonalnościami autobusów, a także umożliwiać ładowanie z użyciem pantografów. Firma, która zostanie wybrana do wykonania tego zadania, zobowiązana będzie również do zapewnienia 36-miesięcznej gwarancji. Wymiana baterii to nie tylko kwestia nowej technologii, ale także aspekt zrównoważonego rozwoju. Istnieje również możliwość, że wykonawca, który zrealizuje modernizację, będzie musiał zająć się utylizacją starych baterii, co stanowi wyzwanie, ale również szansę na zastosowanie zrównoważonych praktyk. Autobusy elektryczne w Krakowie, będące obecnie w trakcie modernizacji, były dotychczas ładowane zarówno na wybranych przystankach, jak i w zajezdni. Posiadały akumulatory High Energy oparte na katodach NCM (nikiel-kobalt-mangan) o wysokich gęstościach energii. Ogniwa te, mimo intensywnego użytkowania, przeszły już od 1 800 do 3 600 pełnych cykli pracy, co stanowi imponujące osiągnięcie.
Warto zauważyć, że taka modernizacja autobusów elektrycznych stawia pytania dotyczące całkowitego kosztu posiadania (TCO) w porównaniu do tradycyjnych autobusów z silnikami Diesla. Montaż nowych akumulatorów może być kosztowny, ale jednocześnie stanowi szansę na dłuższe życie pojazdu, co może mieć wpływ na ekonomiczne aspekty eksploatacji. To ciekawe doświadczenie dla branży transportowej i kolejny krok w kierunku zrównoważonej mobilności miejskiej.