Najnowsze dane opublikowane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) rzuciły światło na aktualny stan sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie, wykazując pewne delikatne spowolnienie w tempie wzrostu. W okresie styczeń-luty 2024 roku pojazdy elektryczne stanowiły 11,5% wszystkich nowych rejestracji w Unii Europejskiej, co oznacza wzrost o 11,2% w porównaniu do poprzedniego roku. Pomimo że większość krajów odnotowała znaczący wzrost, niektóre, takie jak Niemcy, Zjednoczone Królestwo i Szwecja, zarejestrowały minimalny spadek.
Według danych zebranych na podstawie liczby rejestracji, rynek samochodów w Europie (obejmujący UE, EFTA i Wielką Brytanię) wzrósł o 10,9% rok do roku w okresie styczeń-luty 2024 roku. Jednakże segment samochodów elektrycznych odnotował znacznie lepszy wynik, z wzrostem o 18,6% w Europie i 17,4% w samym tylko obszarze Unii Europejskiej. Udział samochodów elektrycznych w rynku wyniósł odpowiednio 11,5% w UE i 12,5% w całej Europie. Co ciekawe, wzrost odnotowano we wszystkich typach napędów, z wyjątkiem pojazdów z silnikiem diesla. W Unii Europejskiej minimalny spadek odnotowano głównie w Niemczech (-1,3%), co jest zaskakująco niewielkim spadkiem, biorąc pod uwagę, że od grudnia 2023 roku nie ma już dopłat do samochodów elektrycznych. Niemniej jednak, wydaje się, że brak federalnego wsparcia finansowego zniechęcił jedynie niewielką liczbę osób, ponieważ większość nadal wybiera samochody elektryczne. Norwegia również odnotowała wzrost sprzedaży, jednak na dzisiaj największe rynki samochodów elektrycznych w Europie to kolejno: Niemcy, Francja, Zjednoczone Królestwo, Belgia i Holandia. Warto również zauważyć, że w tym roku ani Norwegowie, ani Brytyjczycy, ani Duńczycy nie zdecydowali się na zakup samochodów z napędem wodorowym.
W Polsce samochody elektryczne odnotowały imponujący wzrost sprzedaży, z 14,3% wzrostem rok do roku w okresie styczeń-luty i aż 24,3% wzrostem wyłącznie w lutym. Od początku roku Polacy zakupili niemal 2,5 tysiąca samochodów elektrycznych, które stanowiły 2,8% wszystkich sprzedanych samochodów osobowych, co jest jednym z niższych wyników w Europie. Na przykład Czechy miały udział na poziomie 2,5%, Grecy 4,2%, a Niemcy aż 11,6%. Artykuł ten pokazuje, że mimo pewnego spowolnienia, rynek samochodów elektrycznych w Europie nadal rośnie, choć tempo wzrostu może być różne w poszczególnych krajach. Polacy coraz bardziej sięgają po pojazdy elektryczne, choć nadal pozostają w tyle za niektórymi innymi krajami europejskimi pod względem udziału tego rodzaju pojazdów w ogólnej sprzedaży.