W 2023 roku Tesla utwierdziła swoją dominację na rynku samochodów elektrycznych w Europie. Według rankingu sporządzonego przez Jato Dynamics, Tesla Model Y zarejestrowano w liczbie 251 617 egzemplarzy, stawiając go na pierwszym miejscu. Model 3 również zdobył uznanie z 100 888 zarejestrowanymi pojazdami. Czołową trójkę zamyka VW ID.4, który znalazł swoich nabywców w liczbie 85 088. Niespodzianką okazał się natomiast czwarty w zestawieniu, chiński MG4, osiągając wzrost na poziomie 874 procent. Osiągnięcie 72 212 rejestracji wskazuje na rosnącą popularność tego nowicjusza na europejskim rynku. Skoda Enyaq (66 247) oraz Fiat/Abarth 500 (64 244) również znalazły się w ścisłej czołówce. Tesla, z dwoma modelami na czele, zdominowała rynek, generując tyle rejestracji, co pięć kolejnych modeli łącznie. W TOP20 grupa BMW wypadła znakomicie, prezentując się z trzema modelami. Warto również zwrócić uwagę, że Dacia z modelami Megane E-Tech Electric była bardziej pożądana niż popularna Renault Zoe.

Interesujący jest również koniec rankingu, gdzie zauważalny jest wzrost rejestracji samochodów elektrycznych. Pomimo jednocyfrowych spadków, Hyundai Kona Electric odczuł zmiany modelowe i kontrowersyjny design, co wpłynęło na chłodne przyjęcie tego modelu przez klientów. Zmiany są również widoczne w segmencie hybryd plug-in, gdzie Ford Kuga PHEV utrzymuje się na pierwszym miejscu. Przy Volvo XC40 klienci wybierali czystego elektryka dwa razy częściej niż hybrydę, a także sięgali po chiński model Lynk & Co 01.
Z perspektywy tego dynamicznego rozwoju rynku, niebawem TOP20 elektryków może zamykać się liczbami porównywalnymi z TOP20 hybryd plug-in. Ewolucja rynku elektrycznych pojazdów w Europie kształtuje nowe trendy i postawy konsumentów. 🌍🔌