W obliczu coraz szerszych obaw, że Tesla odchodzi od faktycznej produkcji samochodów, aby skupić się na sztucznej inteligencji i autonomii jazdy, nowy raport wskazuje, że może również porzucać przełomową technikę produkcyjną, która miała być wykorzystana do tworzenia jej pojazdów elektrycznych następnej generacji.
Zgodnie z dzisiejszym raportem agencji Reuters, Tesla anulowała plany wykorzystania nowej generacji "gigacastingu" w swoich przyszłych produktach. Firma miała rzekomo pracować nad planem odlewu całego podwozia swojego samochodu następnej generacji z pojedynczego kawałka. Byłoby to znaczne ulepszenie w stosunku do obecnej strategii gigacastingu Tesli, która jest stosowana w modelu Y i Cybertrucku do składania całego podwozia produktu z trzech dużych odlewanych części. Obecne podejście Tesli jest już znacznie prostsze niż tradycyjne metody produkcji samochodów, które zazwyczaj wymagają dziesiątek odlewanych części. Dalsze uproszczenie będzie musiało poczekać, zgodnie z dwoma źródłami zbliżonymi do sprawy, cytowanymi przez Reutersa. Co więcej, wcześniejsze zaangażowanie Tesli w poprawę gigacastingu sprawiło, że cała branża motoryzacyjna ruszyła, aby dogonić Teslę. W zeszłym roku Toyota pokazała swój pierwszy eksperyment z tą techniką, która ma pomóc osiągnąć równość kosztów produkcji EV z Teslą, a także z nową grupą chińskich producentów samochodów, którzy w błyskawicznym tempie wypuszczają EV-y.
Raportowana rezygnacja Tesli z ambitnych planów gigacastingu ma miejsce w czasie, gdy firma przeprowadza dużą zmianę strategii. Miesiąc temu zwolniła 10 procent swojej siły roboczej, a w ostatni wtorek zlikwidowała cały zespół ds. Superładowania. CEO Elon Musk wydaje się znudzony przemysłem samochodowym i skupiony na sztucznej inteligencji i robotyce. Inwestorzy do tej pory wykazali zdumiewające zaufanie do tej zmiany kierunku. Jednakże, w miarę jak Musk realizuje ten zwrot, zmusza Teslę do porzucenia lub ograniczenia pracy nad głównymi produktami. Sieć Superładowania nie ma już wystarczającej liczby pracowników do jej utrzymania i rozbudowy, istniejące produkty samochodowe starzeją się lub, w przypadku Cybertrucka, są zbyt drogie, by być istotne na dużą skalę. Model 2 wydaje się być martwy. A teraz nawet proces produkcji następnej generacji, który Musk obiecał, wydaje się być pod znakiem zapytania. CEO Elon Musk wydaje się stawiać wszystko na rozwiązanie autonomii za pomocą systemu opartego wyłącznie na wizji i monetyzowanie tego w coś więcej niż dotychczasowe przedsiębiorstwa robotaxi były w stanie osiągnąć. Kto wie, może się to opłacić.