Elektryczny autobus na trasie do Morskiego Oka: Nowa era transportu w Tatrzańskim Parku Narodowym

Elektryczny autobus na trasie do Morskiego Oka: Nowa era transportu w Tatrzańskim Parku Narodowym
27.05.2024 16:00
W Tatrzańskim Parku Narodowym ruszyły testy elektrycznego autobusu na drodze z Palenicy Białczańskiej nad Morskie Oko. To nowatorskie rozwiązanie ma na celu ograniczenie liczby konnych zaprzęgów, co jest odpowiedzią na długoletni spór między obrońcami praw zwierząt a fiakrami, przewożącymi turystów na tej malowniczej trasie.
Inicjatywa i testy
Testowany pojazd został dostarczony przez polskiego producenta, firmę Automet MiniCity Electric z Sanoka. Autobus bazuje na podwoziu Mercedesa Sprintera, może przewieźć do 16 osób, a jego zasięg wynosi 200 km. Testy, które rozpoczęły się niedawno, potrwają dwa tygodnie, podczas których pojazd będzie kursował bez pasażerów. Kluczowe będzie sprawdzenie, jak autobus poradzi sobie w różnych warunkach pogodowych, szczególnie zimą.
Wizyta minister klimatu i środowiska
Inicjatywa testowania elektrycznego autobusu to efekt wizyty minister klimatu i środowiska Pauliny Henning-Kloski, która 17 maja spotkała się z dyrekcją Tatrzańskiego Parku Narodowego, przewoźnikami oraz samorządowcami. To również część porozumienia z obrońcami praw zwierząt, którzy od lat apelują o zmniejszenie obciążenia koni pracujących na tej trasie.
Plany na przyszłość
Dyrekcja TPN zaznacza, że testowany obecnie autobus nie jest docelowym rozwiązaniem. "Na zakup pojazdu będziemy musieli pozyskać środki finansowe i przeprowadzić postępowanie przetargowe" - czytamy na profilu społecznościowym TPN. Planowane są testy kolejnych modeli, a docelowo TPN chciałby, aby elektryczne autobusy kursowały regularnie, wykonując co najmniej kilka kursów dziennie. W pierwszej kolejności jazdy będą oferowane osobom z niepełnosprawnościami.
Nowe możliwości dla turystów
Wprowadzenie elektrycznych autobusów jako uzupełnienia dla konnych zaprzęgów to krok w stronę bardziej zrównoważonego i ekologicznego transportu w regionie. Dzięki temu turyści będą mieli alternatywną możliwość dotarcia do Morskiego Oka, co może przyczynić się do ochrony przyrody oraz poprawy warunków pracy koni na tej trasie.
Testy elektrycznych autobusów w Tatrzańskim Parku Narodowym to tylko początek zmian, które mogą znacznie wpłynąć na jakość turystyki i ochronę środowiska w jednym z najpiękniejszych rejonów Polski.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy obszar na mapie Polski. Skupia 41 miast i gmin, rozciąga się na powierzchni 2,5 tys. Zobacz więcej >>
Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane