W ostatnim badaniu przeprowadzonym przez firmę Arval, we współpracy z The United Test and Assembly Centre (UTAC), zbadano efektywność pojazdów elektrycznych w różnych warunkach obciążenia i holowania. Wyniki tego badania są kluczowe dla firm rozważających adaptację elektrycznych pojazdów dostawczych (eLCV) do swoich flot.
Wyzwanie Holowania: Zasięg pod Linią Krytyczną
Najważniejszym wnioskiem z badania jest znaczący spadek zasięgu elektrycznych pojazdów osobowych podczas holowania. Przykładowo, holowanie przyczepy o masie 500 kg przez samochód elektryczny z czterema osobami na pokładzie zmniejsza jego zasięg o 23%. To istotna informacja dla firm, które planują wykorzystywanie elektrycznych pojazdów nie tylko do przewozu ładunków, ale również do holowania.
Realny Zasięg vs. WLTP: Rozbieżności w Praktyce
Badania wykazały również, że rzeczywisty zasięg pojazdów elektrycznych (zarówno eLCV, jak i samochodów osobowych) jest znacznie niższy niż deklarowany przez producentów, oparty na metodologii WLTP. W szczególności duże eLCV osiągają jedynie 57% deklarowanego zasięgu, podczas gdy średniej wielkości eLCV – 55%, a samochody osobowe – średnio 50%. Testy przeprowadzono w optymalnych warunkach (temperatura 23°C, w pełni naładowane baterie), co dodatkowo podkreśla skalę wyzwań, z jakimi muszą zmierzyć się operatorzy flot.
Scenariusze Obciążenia: Jak Ładunek i Holowanie Wpływają na Zasięg
Badanie obejmowało cztery scenariusze testowe dla eLCV: od jazdy bez ładunku po pełne obciążenie z dodatkowym holowaniem przyczepy. W przypadku samochodów osobowych testowano dwa scenariusze: z czterema pasażerami na pokładzie oraz z holowaniem 500-kilogramowej przyczepy.
Wyniki wskazują, że pełne obciążenie dużego eLCV, w połączeniu z holowaniem, może zmniejszyć zasięg o ponad 31% w porównaniu do jazdy bez ładunku. W przypadku średniej wielkości eLCV spadek ten wynosi 24%.
Baterie Nie Lubią Zimna: Wpływ Temperatury na Zasięg
Niższe temperatury mają jeszcze bardziej drastyczny wpływ na zasięg pojazdów elektrycznych niż obciążenie. Z wcześniejszego badania Arval wynika, że zimowa aura może zmniejszyć zasięg eLCV o ponad połowę. Połączenie niskiej temperatury i pełnego obciążenia tworzy więc wyjątkowo trudne warunki dla firm korzystających z elektrycznych dostawczaków, które mogą osiągnąć jedynie 50% deklarowanego zasięgu WLTP.
Diesel vs. Elektryk: Kto Lepiej Sobie Radzi?
Pomimo zalet pojazdów elektrycznych, takich jak duży moment obrotowy i lepsza stabilność, badanie pokazuje, że wciąż pozostają one w tyle za pojazdami z silnikami Diesla pod względem możliwości holowania. Średniej wielkości eLCV na prąd mogą holować przyczepę o masie do 750 kg, podczas gdy ich odpowiedniki z silnikiem Diesla mogą ciągnąć nawet 3000 kg.
Elektryczne Pojazdy Dostawcze w Logistyce Ostatniej Mili
Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska, zaznacza, że mimo ograniczeń zasięgowych, elektryczne pojazdy dostawcze doskonale sprawdzają się w logistyce ostatniej mili. W tym kontekście mniejszy zasięg nie stanowi dużego problemu, ponieważ pojazdy po dostarczeniu towarów mogą wracać do bazy, gdzie ładowanie odbywa się tanio i wolno, np. w trakcie nocnego postoju.
Podsumowanie
Badanie Arval podkreśla, że choć elektryczne pojazdy dostawcze mają swoje miejsce w nowoczesnej logistyce, szczególnie w operacjach miejskich, to ich ograniczony zasięg i dłuższy czas ładowania stanowią wyzwanie, zwłaszcza w kontekście holowania i długodystansowych tras. Rozwój technologii baterii i lepsze parametry nowych modeli eLCV mogą w przyszłości złagodzić te problemy, jednak na dzień dzisiejszy firmy muszą dokładnie analizować swoje potrzeby transportowe przed decyzją o przejściu na flotę elektryczną.