Rynek Samochodów Elektrycznych w Europie: Wyzwania i Szanse

Rynek Samochodów Elektrycznych w Europie: Wyzwania i Szanse
02.07.2024 16:00
Przez ostatnią dekadę rynek samochodów elektrycznych (EV) w Europie rozwijał się dynamicznie. Koszty baterii spadły o 90%, zasięg pojazdów wzrósł z 100-150 km do ponad 400 km, a infrastruktura ładowania rozwija się, choć nadal istnieją obszary wymagające poprawy. Pomimo tego, samochody elektryczne stanowią zaledwie 1,68% całkowitej floty samochodów osobowych w UE.
Kluczowe Wyniki Badania EAFO
The European Alternative Fuels Observatory (Europejskie Obserwatorium Paliw Alternatywnych EAFO) opublikowało raport Consumer Monitor, który analizuje trendy, wyzwania i możliwości związane z przejściem na pojazdy elektryczne w Europie. Badanie przeprowadzone we współpracy z VUB-MOBI e-Mobility Research Centre i FIER obejmowało 19,0880 uczestników z dwunastu krajów UE, co pozwoliło na uzyskanie szczegółowego obrazu rynku BEV.
Zielony Ład i Polityka Klimatyczna
Europejski Zielony Ład zakłada 90% redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie do 2050 roku. Wdrożono różne polityki, takie jak standardy emisji CO2 dla pojazdów, aby osiągnąć ten cel. Mimo to, w 2019 roku sektor transportu odpowiadał za około jedną czwartą całkowitych emisji CO2 w UE, z czego 60,6% pochodziło z samochodów osobowych.
Główne Bariery i Postępy
Pomimo postępów, nadal istnieją trzy główne bariery w masowym przyjęciu BEV: wysoka cena zakupu, ograniczony zasięg jazdy i niedostateczna infrastruktura ładowania. Chociaż koszty baterii znacząco spadły, a zasięg pojazdów wzrósł, BEV stanowią tylko niewielki procent całkowitej floty samochodów osobowych w UE.
Rosnące Zainteresowanie
Badanie EAFO wykazało rosnące zainteresowanie pojazdami elektrycznymi wśród europejskich kierowców. Aż 37% europejskich kierowców, którzy nie posiadają BEV, jest zainteresowanych zakupem takiego pojazdu. 33% planuje zakup BEV w ciągu najbliższych pięciu lat, a 29% dobrze zna pojazdy elektryczne.
Wysoka Cena Zakupu
Cena zakupu jest główną wadą BEV według europejskich kierowców. Respondenci są skłonni zapłacić około 20 000 euro za BEV, jednak wielu kierowców zapłaciło znacznie więcej. 40% europejskich kierowców BEV zapłaciło pomiędzy 20 000 a 39 999 euro, a 46% zapłaciło 40 000 euro lub więcej.
Zasięg Jazdy
Zasięg BEV, choć ważny, nie jest już tak istotnym ograniczeniem jak cena. 34% europejskich kierowców oczekuje minimalnego zasięgu między 300 a 500 km, a 47% wolałoby zasięg powyżej 500 km. Dla 84% kierowców BEV fabryczny zasięg ich pojazdu jest zazwyczaj wystarczający.
Ładowanie i Użytkowanie
96% europejskich kierowców BEV korzysta z pojazdów codziennie lub kilka razy w tygodniu. Główną lokalizacją ładowania jest domowa stacja ładowania lub wallbox. Publiczne punkty ładowania są rzadziej używane, co wskazuje na potrzebę rozbudowy infrastruktury.
Typowy Kierowca BEV
Typowy kierowca BEV to mężczyzna w wieku od 35 do 55 lat, mieszkający w domu jednorodzinnym, o średnich dochodach i wysokim poziomie wykształcenia. 57% badanych kierowców nieposiadających BEV rozważa zakup takiego pojazdu w przyszłości.
Zachęty Rządowe
Najwyżej ocenianą rządową zachętą do wspierania jazdy elektrycznej jest dotacja na zakup nowego BEV. Informacje o kosztach użytkowania, bateriach i zasięgu, a także możliwość jazdy próbnej są kluczowe dla europejskich kierowców.
Podsumowanie
Raport EAFO Consumer Monitor 2023 dostarcza cennych informacji na temat obecnego stanu i potencjału rynku pojazdów elektrycznych w Europie. Rosnące zainteresowanie BEV oraz identyfikacja barier i potrzeb konsumentów są kluczowe dla osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy obszar na mapie Polski. Skupia 41 miast i gmin, rozciąga się na powierzchni 2,5 tys. Zobacz więcej >>
BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Miał być symbolem nowoczesności i luksusu na miarę XXI wieku. Zamiast tego Mercedes G 580 EQ, elektryczna wersja legendarnej Klasy G, notuje wyniki sprzedaży, które można uznać za... Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane