Przez ostatnią dekadę rynek samochodów elektrycznych (EV) w Europie rozwijał się dynamicznie. Koszty baterii spadły o 90%, zasięg pojazdów wzrósł z 100-150 km do ponad 400 km, a infrastruktura ładowania rozwija się, choć nadal istnieją obszary wymagające poprawy. Pomimo tego, samochody elektryczne stanowią zaledwie 1,68% całkowitej floty samochodów osobowych w UE.
Kluczowe Wyniki Badania EAFO
The European Alternative Fuels Observatory (Europejskie Obserwatorium Paliw Alternatywnych EAFO) opublikowało raport Consumer Monitor, który analizuje trendy, wyzwania i możliwości związane z przejściem na pojazdy elektryczne w Europie. Badanie przeprowadzone we współpracy z VUB-MOBI e-Mobility Research Centre i FIER obejmowało 19,0880 uczestników z dwunastu krajów UE, co pozwoliło na uzyskanie szczegółowego obrazu rynku BEV.
Zielony Ład i Polityka Klimatyczna
Europejski Zielony Ład zakłada 90% redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie do 2050 roku. Wdrożono różne polityki, takie jak standardy emisji CO2 dla pojazdów, aby osiągnąć ten cel. Mimo to, w 2019 roku sektor transportu odpowiadał za około jedną czwartą całkowitych emisji CO2 w UE, z czego 60,6% pochodziło z samochodów osobowych.
Główne Bariery i Postępy
Pomimo postępów, nadal istnieją trzy główne bariery w masowym przyjęciu BEV: wysoka cena zakupu, ograniczony zasięg jazdy i niedostateczna infrastruktura ładowania. Chociaż koszty baterii znacząco spadły, a zasięg pojazdów wzrósł, BEV stanowią tylko niewielki procent całkowitej floty samochodów osobowych w UE.
Rosnące Zainteresowanie
Badanie EAFO wykazało rosnące zainteresowanie pojazdami elektrycznymi wśród europejskich kierowców. Aż 37% europejskich kierowców, którzy nie posiadają BEV, jest zainteresowanych zakupem takiego pojazdu. 33% planuje zakup BEV w ciągu najbliższych pięciu lat, a 29% dobrze zna pojazdy elektryczne.
Wysoka Cena Zakupu
Cena zakupu jest główną wadą BEV według europejskich kierowców. Respondenci są skłonni zapłacić około 20 000 euro za BEV, jednak wielu kierowców zapłaciło znacznie więcej. 40% europejskich kierowców BEV zapłaciło pomiędzy 20 000 a 39 999 euro, a 46% zapłaciło 40 000 euro lub więcej.
Zasięg Jazdy
Zasięg BEV, choć ważny, nie jest już tak istotnym ograniczeniem jak cena. 34% europejskich kierowców oczekuje minimalnego zasięgu między 300 a 500 km, a 47% wolałoby zasięg powyżej 500 km. Dla 84% kierowców BEV fabryczny zasięg ich pojazdu jest zazwyczaj wystarczający.
Ładowanie i Użytkowanie
96% europejskich kierowców BEV korzysta z pojazdów codziennie lub kilka razy w tygodniu. Główną lokalizacją ładowania jest domowa stacja ładowania lub wallbox. Publiczne punkty ładowania są rzadziej używane, co wskazuje na potrzebę rozbudowy infrastruktury.
Typowy Kierowca BEV
Typowy kierowca BEV to mężczyzna w wieku od 35 do 55 lat, mieszkający w domu jednorodzinnym, o średnich dochodach i wysokim poziomie wykształcenia. 57% badanych kierowców nieposiadających BEV rozważa zakup takiego pojazdu w przyszłości.
Zachęty Rządowe
Najwyżej ocenianą rządową zachętą do wspierania jazdy elektrycznej jest dotacja na zakup nowego BEV. Informacje o kosztach użytkowania, bateriach i zasięgu, a także możliwość jazdy próbnej są kluczowe dla europejskich kierowców.
Podsumowanie
Raport EAFO Consumer Monitor 2023 dostarcza cennych informacji na temat obecnego stanu i potencjału rynku pojazdów elektrycznych w Europie. Rosnące zainteresowanie BEV oraz identyfikacja barier i potrzeb konsumentów są kluczowe dla osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu.