Chińscy producenci aut elektrycznych i hybryd plug-in osiągnęli globalny sukces, odpowiadając za 76% sprzedaży tych pojazdów na całym świecie. Co więcej, dokonali tego bez obecności na rynku amerykańskim, który jest jednym z największych na świecie.
Skąd ten sukces?
Chińskie marki od lat inwestują w rozwój technologii, oferując nowoczesne, dobrze wyposażone i przede wszystkim tańsze pojazdy niż konkurencja. Kluczową rolę odegrały też ogromne rządowe dotacje, które od 2009 do 2023 roku wyniosły aż 231 miliardów dolarów.
Chińskie auta w Europie i na świecie
Obecność chińskich marek rośnie także w Europie, choć tempo tego wzrostu zależy od kraju:
🔹 Niemcy – 4% rynku EV i PHEV
🔹 Francja – 5%
🔹 Wielka Brytania – 7%
🔹 Hiszpania i Austria – 10-11%
W Polsce w styczniu 2025 r. chińskie marki miały 4,7% udziału w rynku wszystkich typów napędu.
Największe sukcesy odnoszą jednak poza Europą. W Brazylii 82% sprzedanych aut EV i PHEV pochodziło z Chin, w Tajlandii 77%, a w Meksyku 70%.
Co dalej?
Chińskie marki już dziś dominują rynek elektromobilności, a ich udziały rosną nawet w krajach o silnym przemyśle motoryzacyjnym, jak Niemcy czy Francja. Pytanie, czy uda im się podbić także Stany Zjednoczone? To może być ostatnia przeszkoda przed ich globalną dominacją.