Ile naprawdę przejadą auta elektryczne na „zerze”? Test ADAC i niemieckich dziennikarzy

Ile naprawdę przejadą auta elektryczne na „zerze”? Test ADAC i niemieckich dziennikarzy
27.05.2025 18:00
Zasięg 0 km. Co dalej? To pytanie spędza sen z powiek wielu kierowcom rozważającym zakup auta elektrycznego. Obawa przed nagłym brakiem prądu i koniecznością wezwania lawety to jedna z najczęstszych barier przed przesiadką z aut spalinowych do EV. Ale czy słusznie?

Niemieccy dziennikarze z portali Heise i C’t postanowili sprawdzić, co naprawdę dzieje się, gdy auto elektryczne pokazuje zasięg 0 km. Test przeprowadzono we współpracy z ADAC – największym automobilklubem Europy.
🔋 Test sześciu modeli EV: zasięg na papierze vs rzeczywistość
W eksperymencie udział wzięło sześć popularnych modeli aut elektrycznych: Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3, Renault Zoe, BMW i3 i Nissan Leaf.

Zadanie było proste – jechać aż do całkowitego zatrzymania. Sprawdzano:
dokładność wskazań zasięgu,
sposób działania ostrzeżeń,
zachowanie pojazdu przy niskim poziomie baterii,
oraz to, ile kilometrów można przejechać po osiągnięciu 0% naładowania.
📉 Kiedy 0% to jeszcze nie koniec
Wyniki zaskoczyły! Większość aut, mimo wyświetlonego „zera”, przejechała jeszcze co najmniej 10 km z prędkością 100 km/h. Najlepiej wypadły Tesla Model 3 i Volkswagen ID.3 – potrafiły pokonać nawet 30 km na „zerze”. Z kolei Hyundai Kona Electric miał praktycznie brak „ukrytej rezerwy”, co wymaga dużej dyscypliny przy planowaniu trasy.

Renault Zoe i BMW i3 wykazywały większe rozbieżności między rzeczywistym zużyciem a wskazaniami, a Nissan Leaf wcześnie ograniczał moc, wpływając na komfort jazdy.
⚠️ Ostrzeżenia działają, ale trzeba ich słuchać
Wszystkie auta wyświetlały czytelne komunikaty o niskim poziomie baterii, choć różniły się momentem ich pojawienia się i sposobem działania. Eksperci zgodnie podkreślają:
początek cytatu
„Jeśli reagujesz na ostrzeżenia i kierujesz się do ładowarki przy 10%, nie musisz obawiać się lawety.”
koniec cytatu
Co więcej – według ADAC, auta elektryczne nie psują się z powodu „braku zasięgu” częściej niż spalinowe. Większość wezwań pomocy drogowej dotyczy awarii technicznych, a nie rozładowanych baterii.
✅ Wnioski? Spokojnie, EV nie zostawi Cię na lodzie
Nowoczesne samochody elektryczne są znacznie lepiej przygotowane do realnych warunków drogowych, niż wielu sądzi. Dzięki coraz większym zasięgom, szybkiemu ładowaniu i systemom ostrzegawczym, obawa przed „elektryczną rezerwą” zaczyna być coraz mniej uzasadniona.

📌 Podsumowując:
auta EV ostrzegają na czas,
nawet przy 0% da się jeszcze dojechać do ładowarki,
nie psują się częściej niż spalinowe.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Tylko elektryki naprawdę czyszczą powietrze. Hybrydy? Coraz większe rozczarowanie

Tylko elektryki naprawdę czyszczą powietrze. Hybrydy? Coraz większe rozczarowanie

Według najnowszego raportu ICCT (International Council on Clean Transportation), samochody elektryczne sprzedawane obecnie w Europie emitują aż 73 proc. mniej gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż ich benzynowe odpowiedniki. Zobacz więcej >>
Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To dobra wiadomość dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych, którzy chcą zainstalować prywatną stację ładowania samochodu elektrycznego. Zobacz więcej >>
Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane