Mimo, że rynek aut elektrycznych dopiero się rozkręca, to już zdążyliśmy dorobić się kilku alternatywnych rozwiązań wykorzystania silnika elektrycznego. Postanowiliśmy wobec tego, nieco uporządkować tę wiedzę. Skupmy się dzisiaj na absolutnych podstawach, czyli na rodzajach aut elektrycznych.
BEV - Battery Electric Vehicle
Auta typu BEV są w pełni elektryczne więc nie posiadają one silnika spalinowego.
Za napęd odpowiada silnik elektryczny, który pobiera energię z akumulatorów ładowanych z zewnętrznego źródła zasilania. O zasięgu pojazdu decyduje pojemność akumulatora w związku z czym, na chwilę obecną najlepiej nadają się one do jazdy po mieście. Samochody tego typu najbardziej jednak przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego...i o to chodzi (między innymi ;)) Przykłady - Tesla (wszystkie modele), BMW i3, VW ID.3, VW ID.4, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E itp
HEV – Hybrid Electric Vehicle
HEV to rodzaj pojazdu hybrydowego, który łączy ze sobą układ silnika spalinowego z elektrycznym układem napędowym. HEV potrzebuje zatem paliwa i akumulatora, który przechowa energię z silnika spalinowego, oraz tę odzyskaną z otoczenia i hamowania pojazdu. Jednak w przeciwieństwie do samochodów typu BEV nie posiada gniazda do ładowania. Wszystkie procesy odbywają się zatem w “ekosystemie” samochodu.
W niektórych autach tego typu oferowany jest tryb jazdy pełni elektrycznej. Liderem w produkcji aut hybrydowych HEV jest Toyota.
Przykładem pojazdu typu HEV jest Lexus RX 450h, Toyota Corolla Hybrid, Toyota C-HR Hybrid
PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles
PHEV właściwie niewiele różni się od standardowej hybrydy (HEV). Również posiada silnik elektryczny oraz spalinowy, a energia przechowywana jest na tej samej zasadzie czyli w akumulatorze. Różnicą jest to, że auto typu PHEV możemy naładować bezpośrednio z “gniazdka” (Plug-in w nazwie oznacza oczywiście wtyczkę). To rozwiązanie zbliża nas już w kierunku całkowitej elektryfikacji. Warto też dodać, że w pojazdach tego typu kierowca ma możliwość jazdy bezemisyjnej na o wiele dłuższym dystansie, nawet do kilkudziesięciu kilometrów (zwykle jest to około 50 km). Przykłady - Mercedes GLA PHEV, Chevrolet Volt PHEV, BMW i8