BEV, HEV i PHEV czyli słów kilka o rodzajach aut elektrycznych

07.11.2021 18:22
BEV, HEV i PHEV czyli słów kilka o rodzajach aut elektrycznych
Mimo, że rynek aut elektrycznych dopiero się rozkręca, to już zdążyliśmy dorobić się kilku alternatywnych rozwiązań wykorzystania silnika elektrycznego. Postanowiliśmy wobec tego, nieco uporządkować tę wiedzę. Skupmy się dzisiaj na absolutnych podstawach, czyli na rodzajach aut elektrycznych.
BEV - Battery Electric Vehicle
Auta typu BEV są w pełni elektryczne więc nie posiadają one silnika spalinowego. Za napęd odpowiada silnik elektryczny, który pobiera energię z akumulatorów ładowanych z zewnętrznego źródła zasilania. O zasięgu pojazdu decyduje pojemność akumulatora w związku z czym, na chwilę obecną najlepiej nadają się one do jazdy po mieście. Samochody tego typu najbardziej jednak przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego...i o to chodzi (między innymi ;)) Przykłady - Tesla (wszystkie modele), BMW i3, VW ID.3, VW ID.4, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E itp
HEV – Hybrid Electric Vehicle
HEV to rodzaj pojazdu hybrydowego, który łączy ze sobą układ silnika spalinowego z elektrycznym układem napędowym. HEV potrzebuje zatem paliwa i akumulatora, który przechowa energię z silnika spalinowego, oraz tę odzyskaną z otoczenia i hamowania pojazdu. Jednak w przeciwieństwie do samochodów typu BEV nie posiada gniazda do ładowania. Wszystkie procesy odbywają się zatem w “ekosystemie” samochodu. W niektórych autach tego typu oferowany jest tryb jazdy pełni elektrycznej. Liderem w produkcji aut hybrydowych HEV jest Toyota. Przykładem pojazdu typu HEV jest Lexus RX 450h, Toyota Corolla Hybrid, Toyota C-HR Hybrid
PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles
PHEV właściwie niewiele różni się od standardowej hybrydy (HEV). Również posiada silnik elektryczny oraz spalinowy, a energia przechowywana jest na tej samej zasadzie czyli w akumulatorze. Różnicą jest to, że auto typu PHEV możemy naładować bezpośrednio z “gniazdka” (Plug-in w nazwie oznacza oczywiście wtyczkę). To rozwiązanie zbliża nas już w kierunku całkowitej elektryfikacji. Warto też dodać, że w pojazdach tego typu kierowca ma możliwość jazdy bezemisyjnej na o wiele dłuższym dystansie, nawet do kilkudziesięciu kilometrów (zwykle jest to około 50 km). Przykłady - Mercedes GLA PHEV, Chevrolet Volt PHEV, BMW i8
Autor: Ala

Warto przeczytać

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
🛣️ Koniec opłat na A4 Kraków–Katowice! Ale… jeszcze nie teraz

🛣️ Koniec opłat na A4 Kraków–Katowice! Ale… jeszcze nie teraz

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło konkretną datę zniesienia opłat na autostradzie A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami – będzie to 15 marca 2027 roku. Po tej dacie kierowcy samochodów osobowych pojadą za darmo, bo autostrada trafi pod zarząd GDDKiA, a brak podstaw prawnych uniemożliwia pobieranie opłat od pojazdów lekkich. Zobacz więcej >>
Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane