Bardzo często wśród elektrosceptyków podnoszony jest argument problematycznego utknięcia autem elektrycznym zimą na autostradzie i ryzyko zamarznięcia w aucie. Jak wiadomo, auto spailnowe, które utknęło w korku, można zatankować za pomocą kanistra, a w przypadku auta z baterią podładowanie będzie bardziej problematyczne. Ale czy rzeczywiście należy się bać takich sytuacji?
- Utkniesz w korku zimą, po 3 godzinach bateria się rozładuje i zamarzniesz!
- W elektryku ogrzewanie zabiera 50% zasięgu
Test sprawdzający jak długo auto elektryczne będzie w stanie utrzymać zimą temperaturę 21 stopni Celsjusza wykonał Bjørn Nyland, który na swoim profilu bardzo skrupulatnie testuje zarówno auta elektryczne jak i hybrydowe. Do testów użył najnowszą Teslę Model S Plaid z 2023 roku. Na dworze warunki zimowe, śnieg, a temperatura wahająca się od -5 do +5 stopni (noc i dzień). Bateria została naładowana do 100% i rozpoczął się test.
Wynik testu
Tesla była w stanie w takich warunkach utrzymywać temperaturę w kabinie na poziomie 21 stopni Celsjusza przez 102 godziny czyli 4,5 doby! Średnie zużycie prądu pobierane przez auto na podgrzanie kabiny wynosiło nieco poniżej 1kWh. Co przy baterii o pojemności 100kW wystarcza na grzanie właśnie ponad 100h. Wszystko za sprawa niezwykle wydajnej pompy ciepła.
Wnioski?
Jak widać problem nie jest istotny. Oczywiście podczas jazdy autostradą nie będziemy mieć 100% baterii, ale nawet mając 30% baterii będziemy w stanie ponad dobę siedzieć w aucie w niezwykle komfortowych warunkach. Skąd więc ten strach u sceptyków? Bierze się on z przekonania, że ogrzewanie auta zużywa dużo prądu. To jak widać jest nieprawdą. Zwłaszcza najnowsze niezwykle wydajne pompy ciepła, które montowane są w nowych autach, pobierają bardzo mało prądu.
Oczywiście tego typu test nie przekona elektrosceptyków, ale powinien uspokoić posiadaczy EV - te auta zimą zapewnią Wam spokój w trasie, nawet jeśli na kilkanaście godzin utkniecie w korku.
Na wschodnim Mazowszu, w okolicach Siedlec, powstał wyjątkowy, 900-metrowy odcinek autostrady A2, który może odmienić polskie drogownictwo. To pierwszy w kraju fragment drogi wykonany z dwuwarstwowego betonu opartego na dwóch rodzajach niskoemisyjnych cementów – CEM II i CEM III. Zobacz więcej >>
Globalny rynek systemów magazynowania energii (BESS – Battery Energy Storage Systems) w pierwszej połowie 2025 roku nabrał imponującego tempa. Z najnowszego raportu Rho Motion wynika, że tylko w ciągu sześciu miesięcy producenci ogniw dostarczyli o 17 proc. Zobacz więcej >>
Chińska marka Arcfox, należąca do koncernu BAIC, prezentuje model T1, czyli kompaktowy samochód elektryczny, który swoją ceną może zrewolucjonizować rynek. W Chinach jego podstawowa wersja kosztuje równowartość 7,5 tys. Zobacz więcej >>
Lotnictwo stoi dziś przed największym wyzwaniem w swojej historii – redukcją emisji CO₂. To właśnie w tym obszarze polski koncern ORLEN stawia mocny krok naprzód, inwestując w brytyjski start-up OXCCU, który opracował technologię pozwalającą zamieniać zielony wodór i wychwycony z atmosfery dwutlenek węgla w syntetyczne paliwo lotnicze e-SAF. Zobacz więcej >>
Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>