Bardzo często wśród elektrosceptyków podnoszony jest argument problematycznego utknięcia autem elektrycznym zimą na autostradzie i ryzyko zamarznięcia w aucie. Jak wiadomo, auto spailnowe, które utknęło w korku, można zatankować za pomocą kanistra, a w przypadku auta z baterią podładowanie będzie bardziej problematyczne. Ale czy rzeczywiście należy się bać takich sytuacji?
- Utkniesz w korku zimą, po 3 godzinach bateria się rozładuje i zamarzniesz!
- W elektryku ogrzewanie zabiera 50% zasięgu
Test sprawdzający jak długo auto elektryczne będzie w stanie utrzymać zimą temperaturę 21 stopni Celsjusza wykonał Bjørn Nyland, który na swoim profilu bardzo skrupulatnie testuje zarówno auta elektryczne jak i hybrydowe. Do testów użył najnowszą Teslę Model S Plaid z 2023 roku. Na dworze warunki zimowe, śnieg, a temperatura wahająca się od -5 do +5 stopni (noc i dzień). Bateria została naładowana do 100% i rozpoczął się test.
Wynik testu
Tesla była w stanie w takich warunkach utrzymywać temperaturę w kabinie na poziomie 21 stopni Celsjusza przez 102 godziny czyli 4,5 doby! Średnie zużycie prądu pobierane przez auto na podgrzanie kabiny wynosiło nieco poniżej 1kWh. Co przy baterii o pojemności 100kW wystarcza na grzanie właśnie ponad 100h. Wszystko za sprawa niezwykle wydajnej pompy ciepła.
Wnioski?
Jak widać problem nie jest istotny. Oczywiście podczas jazdy autostradą nie będziemy mieć 100% baterii, ale nawet mając 30% baterii będziemy w stanie ponad dobę siedzieć w aucie w niezwykle komfortowych warunkach. Skąd więc ten strach u sceptyków? Bierze się on z przekonania, że ogrzewanie auta zużywa dużo prądu. To jak widać jest nieprawdą. Zwłaszcza najnowsze niezwykle wydajne pompy ciepła, które montowane są w nowych autach, pobierają bardzo mało prądu.
Oczywiście tego typu test nie przekona elektrosceptyków, ale powinien uspokoić posiadaczy EV - te auta zimą zapewnią Wam spokój w trasie, nawet jeśli na kilkanaście godzin utkniecie w korku.
Wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych na polskich drogach pojawia się coraz większa potrzeba specjalistycznych opon zimowych, które zapewnią bezpieczeństwo i poprawią efektywność jazdy w trudnych warunkach. Elektryki wymagają bowiem opon dostosowanych do specyficznych potrzeb, takich jak wyższy moment obrotowy czy większa masa pojazdu. Zobacz więcej >>
Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Zobacz więcej >>
Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zobacz więcej >>
Po krótkiej przerwie Tesla ponownie uruchamia w Polsce program linków polecających, dzięki któremu zyskać mogą zarówno aktualni właściciele pojazdów Tesli, jak i nowi nabywcy, którzy skorzystają z unikalnego kodu rekomendacji. To szansa na zniżki dla klientów oraz premie dla polecających, co przyciąga coraz więcej zainteresowanych. Zobacz więcej >>
Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>