Bardzo często wśród elektrosceptyków podnoszony jest argument problematycznego utknięcia autem elektrycznym zimą na autostradzie i ryzyko zamarznięcia w aucie. Jak wiadomo, auto spailnowe, które utknęło w korku, można zatankować za pomocą kanistra, a w przypadku auta z baterią podładowanie będzie bardziej problematyczne. Ale czy rzeczywiście należy się bać takich sytuacji?
- Utkniesz w korku zimą, po 3 godzinach bateria się rozładuje i zamarzniesz!
- W elektryku ogrzewanie zabiera 50% zasięgu
Test sprawdzający jak długo auto elektryczne będzie w stanie utrzymać zimą temperaturę 21 stopni Celsjusza wykonał Bjørn Nyland, który na swoim profilu bardzo skrupulatnie testuje zarówno auta elektryczne jak i hybrydowe. Do testów użył najnowszą Teslę Model S Plaid z 2023 roku. Na dworze warunki zimowe, śnieg, a temperatura wahająca się od -5 do +5 stopni (noc i dzień). Bateria została naładowana do 100% i rozpoczął się test.
Wynik testu
Tesla była w stanie w takich warunkach utrzymywać temperaturę w kabinie na poziomie 21 stopni Celsjusza przez 102 godziny czyli 4,5 doby! Średnie zużycie prądu pobierane przez auto na podgrzanie kabiny wynosiło nieco poniżej 1kWh. Co przy baterii o pojemności 100kW wystarcza na grzanie właśnie ponad 100h. Wszystko za sprawa niezwykle wydajnej pompy ciepła.
Wnioski?
Jak widać problem nie jest istotny. Oczywiście podczas jazdy autostradą nie będziemy mieć 100% baterii, ale nawet mając 30% baterii będziemy w stanie ponad dobę siedzieć w aucie w niezwykle komfortowych warunkach. Skąd więc ten strach u sceptyków? Bierze się on z przekonania, że ogrzewanie auta zużywa dużo prądu. To jak widać jest nieprawdą. Zwłaszcza najnowsze niezwykle wydajne pompy ciepła, które montowane są w nowych autach, pobierają bardzo mało prądu.
Oczywiście tego typu test nie przekona elektrosceptyków, ale powinien uspokoić posiadaczy EV - te auta zimą zapewnią Wam spokój w trasie, nawet jeśli na kilkanaście godzin utkniecie w korku.
Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie. Zobacz więcej >>
Alpine A290 to elektryczny hot hatch, który wywodzi się z miejskiego Renault 5 E-Tech. Choć dzielą wiele wspólnych cech, różni je kluczowa rzecz: emocje za kierownicą. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>