Tesla niedawno wyprzedziła Mercedes-Benz i Toyotę, stając się najbardziej wartościową marką motoryzacyjną na świecie. Amerykański producent samochodów elektrycznych awansował o dwa miejsca na liście marek motoryzacyjnych i jest obecnie wyceniany na niebotyczną kwotę 66,2 miliarda dolarów.
W ciągu ostatnich kilku lat Tesla przeżywała ciężkie chwile, choć rok 2023 był jak na razie dość pozytywny. Marka otworzyła rok dużymi obniżkami cen, które wciąż trwają, co powoduje wiele przykrości dla konkurencyjnych marek. Podczas gdy akcje amerykańskiego producenta samochodów nadal nie rosną, jak niektórzy inwestorzy mogli się spodziewać, wartość Tesli rośnie, podczas gdy konkurencyjne marki odnotowują spadek.
Według najnowszego raportu Brand Finance, agencji konsultingowej, która śledzi wartość marki w różnych segmentach, wartość Tesli wzrosła o około 44% i znalazła się na szczycie tabeli. Brand Finance analizuje 5 000 marek i publikuje ponad 100 raportów, w których co roku sporządza listy rankingowe marek. W swoim corocznym rankingu Brand Finance Automotive Industry 2023 przedstawia zarówno najbardziej wartościowe, jak i najsilniejsze marki przemysłu motoryzacyjnego.
Raport Brand Finance twierdzi, że po raz pierwszy Tesla znalazła się na szczycie listy wartości marek motoryzacyjnych. Publikacja zauważa również, że po raz pierwszy na szczycie listy znalazł się producent samochodów, który nie produkuje żadnych pojazdów zasilanych gazem.
Dyrektor ds. finansów marki w Valuation Alex Haigh powiedział:
"Ten wzrost wartości marki jest pozytywnym znakiem dla Tesli, ponieważ wskazuje, że konsumenci bardziej rozpoznają i cenią markę, co może potencjalnie prowadzić do zwiększenia sprzedaży i przychodów w przyszłości. Przemysł motoryzacyjny jest bardzo konkurencyjny, więc dla Tesli osiągnięcie takiego poziomu wzrostu wartości marki jest godnym uwagi osiągnięciem i świadectwem wartości marki Tesla".
Haigh dodaje, że gdy Tesla będzie szła do przodu, będzie musiała ciężko pracować, aby chronić swoją imponującą wartość. Utrzymanie wysokiej wartości na tak konkurencyjnym rynku będzie działać tylko na rzecz zwiększenia siły marki amerykańskiego producenta EV. Większa siła marki powinna przynieść Tesli jeszcze większy sukces.
Raport dzieli się dalej tym, że obecna
wartość Tesli jest ponad pięciokrotnie wyższa niż jej wartość sprzed pandemii. Zeszłoroczny lider wartości marek motoryzacyjnych, Mercedes-Benz, odnotował spadek wartości o 3%, co daje mu 58,8 miliarda dolarów. W 2022 r. na drugim miejscu znalazła się Toyota, której wartość spadła o 18% i wynosi 52,5 mld USD.