Szwedzki producent ciężarówek Scania i szwedzki start-up Northvolt, zajmujący się produkcją baterii, zaprezentowały dziś wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe do ciężkich pojazdów elektrycznych. Założeniem było przygotowanie ultrawytrzymałej baterii, która zaoferuje długą żywotność ogniw w ciężkich warunkach pracy pod dużym obciążeniem. W przeprowadzonych testach ogniwo litowo-jonowe wykazało wyjątkową żywotność i w rezultacie jest w stanie zasilać pojazd przez 1,5 miliona kilometrów, co odpowiada całemu okresowi eksploatacji ciężarówki. Co więcej - do produkcji nowych ogniw zużywana będzie wyłącznie energia elektryczna wolna od paliw kopalnych. Ślad węglowy ogniwa wynosi około jednej trzeciej porównawczego odniesienia do konkurencyjnych ogniw z tego samego przeznaczenia.
Zaprezentowane ogniwo ma pojemność 157 Ah i napięcie nominalne 3,6 V. Jest sztywne i prostokątne. Produkowane będzie w północnej Szwecji w gigafactory Northvolt Ett. Wytwarzane będzie z energii elektrycznej wodnej i wiatrowej. Zapowiedziano, że jeszcze w tym roku Scania uruchomi nową fabrykę akumulatorów w swojej macierzystej bazie Södertälje w Szwecji, gdzie ogniwa akumulatorów będą montowane w zestawy akumulatorów na potrzeby rozpoczęcia produkcji ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.
Dyrektor generalny Scanii, Christian Levin:
Rozpoczynając prace nad ogniwami akumulatorowymi, postawiliśmy sobie za cel wysoką wydajność, niskie koszty eksploatacji i długą żywotność. Zdecydowaliśmy się na wymaganie, aby ogniwo zapewniało żywotność 1,5 miliona kilometrów dla ciężkiego pojazdu Scania. Testy pokazują, że ten wymóg można nie tylko spełnić, ale także przekroczyć.