Budowane na zamówienie samochody Rolls-Royce'a są źródłem opóźnionej gratyfikacji, spędzając miesiące w starannych rękach rzemieślników firmy, zanim opuszczą fabrykę w Goodwood w Anglii i trafią do cierpliwie czekających właścicieli. Cały ten proces trwa od 12 do 15 miesięcy. Jednak według dyrektora generalnego Torstena Müllera-Ötvösa, popyt na pierwszy samochód elektryczny firmy, Spectre, wykracza poza ten czas, ze względu na duży popyt.
"Jeśli zamówisz dziś, prawdopodobnie odbierzesz dostawę w 2025 roku", powiedział Müller-Ötvös podczas sobotniego spotkania z mediami na Concorso D'Eleganza Villa D'Este nad jeziorem Como we Włoszech. "Naszą intencją [jest 15 miesięcy], tak? W perspektywie średnio- i długoterminowej możemy oczywiście zaobserwować skoki, ale moim zamiarem nie jest, aby nasi klienci musieli czekać wiele lat, aż odbiorą jeden z naszych produktów".
"Klienci nie doceniają, w segmencie luksusowym, czasu oczekiwania przekraczającego dwa lata, trzy lata, cztery lata, pięć lat, a nawet powiedzmy, że "jesteśmy wyprzedani jeszcze zanim pierwszy samochód wyjedzie z fabryki" lub cokolwiek innego. Myślę, że jest to przede wszystkim złe planowanie produkcji, nic więcej" - dodał dyrektor generalny. Müller-Ötvös wspomniał również o lekcjach, jakie firma wyciągnęła z poprzednich koncepcji elektrycznych, 102EX (poniżej) i 103EX, które wpłynęły na Spectre, oraz o tym, jak model produkcyjny jest "wyraźnie napędzany i projektowany przez opinie klientów".
"Dowiedzieliśmy się wiele o zasięgu. Dowiedzieliśmy się wiele o czasach ładowania" - powiedział Müller-Ötvös. "Było jasne, że nie musimy być numerem jeden ze skandalicznym zasięgiem, ale zasięg 500 kilometrów jest całkowicie wystarczający dla naszych klientów". "Dało nam to również właściwą logikę stojącą za rozmiarem baterii" - dodał. "Ile musimy zrobić pod względem kształtu nadwozia? Jak powinien wyglądać cały samochód? To bardzo delikatna równowaga między zasięgiem, rozmiarem akumulatorów, a następnie rodzajem kompromisów, które nagle uzyskuje się w całym projekcie samochodu". Komentarze Müllera-Ötvösa na temat stylistyki są szczególnie interesujące, biorąc pod uwagę, w jaki sposób Spectre zmienia tradycyjne wskazówki Rolls-Royce'a, takie jak kultowa kratka Pantheon, która ma wyraźne nachylenie, wraz z pewnymi zmianami we wnętrzu.
"Nasza jasna decyzja była taka, że chcemy zachować kratkę Pantheon, ponieważ jest to tak ważny element Rolls-Royce'a" - wyjaśnił Müller-Ötvös. Ale "[ta] kratka bardzo różni się od tego, co kiedykolwiek widzieliśmy w Rolls-Royce'ach. Łopatki są ukształtowane w taki sposób, że wiatr idealnie krąży wokół samochodu i nie wlatuje już do środka w celu chłodzenia, jak to miało miejsce wcześniej". W rezultacie, jak potwierdził Müller-Ötvös, Spectre jest najbardziej wydajnym aerodynamicznie Rolls-Roycem w historii, dodając: "Wszyscy klienci, którzy zamówili [Spectre], są nim oczywiście bardzo entuzjastycznie nastawieni". My też. Na szczęście nie będziemy czekać 15 miesięcy.