Organy ścigania w całych Stanach Zjednoczonych przekonują się do pojazdów całkowicie elektrycznych, motywowane zachętami rządowymi i niższym całkowitym kosztem posiadania pojazdów elektrycznych w porównaniu do ich odpowiedników napędzanych benzyną.
Istnieje oczywiście więcej powodów, dla których warto przejść na napęd całkowicie elektryczny, ale zajmiemy się nimi później. Na razie warto zauważyć, że większość departamentów policji, które zakupiły w pełni elektryczne pojazdy do swoich flot patrolowych, zdecydowało się na pojazdy Tesli, zwłaszcza Model Y i Model 3. Ten pierwszy jest prawdopodobnie bardziej popularny wśród organów ścigania, ponieważ oferuje więcej przestrzeni wewnętrznej, co przydaje się podczas modyfikowania pojazdu do użytku policyjnego. Ale czego dokładnie potrzebuje Tesla Model Y, aby stać się samochodem patrolowym?
Cóż, powyższy film dzięki uprzejmości Edwarda Penningtona Calderheada na YouTube oferuje prawdopodobnie najlepsze jak dotąd spojrzenie na modyfikacje dokonane w policyjnym radiowozie Model Y. Samochód jest prezentowany przez Zaka Wilsona, prezesa Model PD z siedzibą w Cincinnati w stanie Ohio, firmy, która przekształca Teslę Model Y w samochody patrolowe. Od razu możemy przyjrzeć się najbardziej oczywistym modyfikacjom zewnętrznym, w tym zderzakowi ze zintegrowanymi światłami, stalowym kołom wyposażonym w wytrzymałe opony i dachowi z włókna węglowego. Ten ostatni zastępuje standardowy szklany dach i jest niezbędny do zamontowania akcesoriów policyjnych, takich jak listwy świetlne, anteny i podsufitka we wnętrzu do takich rzeczy, jak światła kopułkowe, przełączniki montażowe i możliwość prowadzenia okablowania do wszelkiego rodzaju akcesoriów.
Inne zmiany zewnętrzne obejmują oświetlenie zewnętrzne z czerwonymi i niebieskimi światłami wewnątrz oraz reflektor policyjny po stronie kierowcy. Wnętrze również zostało mocno zmodyfikowane, a fotele mają mniej wzmocnień i są wykonane z bardziej wytrzymałego materiału, winylowa guma zamiast wykładziny podłogowej, klatka i specjalna przestrzeń ładunkowa. Co ciekawe, zespół Model PD zintegrował policyjny interfejs użytkownika oparty na systemie Windows z centralnym ekranem Modelu Y. Przełączanie między interfejsem Tesli a interfejsem policyjnym odbywa się ręcznie za pomocą przełącznika. Chociaż prezes Model PD nie chciał powiedzieć, ile kosztuje przekształcenie Tesli Model Y w samochód patrolowy, powiedział, że jest to droższe niż pojazd napędzany silnikiem ICE. Firma szacuje jednak, że organy ścigania osiągną próg rentowności w ciągu około dwóch lat w porównaniu z samochodem ICE; od tego momentu agencja zacznie oszczędzać. Wilson zauważył również, że Model Y może działać bez większych problemów przez 10 lat, czyli dłużej niż samochód patrolowy ICE, głównie dlatego, że ryzyko wystąpienia problemów z układem napędowym jest znacznie niższe.
Lipiec 2025 przyniósł istotne zmiany na rynku energii. Po miesiącach rekordowych oszczędności nadszedł czas na korektę – wraz z powrotem opłaty mocowej i chłodniejszą pogodą rachunki za prąd wyraźnie wzrosły. Zobacz więcej >>
Z taśm gliwickiego zakładu Stellantis zjechały pierwsze egzemplarze przedprodukcyjne Iveco eSuperJolly. To zupełnie nowy, w pełni elektryczny van włoskiej marki, który wkrótce zasili ofertę obok większego modelu Daily. Zobacz więcej >>
Chińska firma Dreame Technology, dotychczas znana głównie z odkurzaczy, robotów sprzątających i sprzętu AGD, ogłosiła plany wejścia na rynek motoryzacyjny. Marka, która powstała w 2017 roku i szybko zdobyła globalną rozpoznawalność dzięki wsparciu Xiaomi, zapowiada budowę fabryki aut elektrycznych w Niemczech. Zobacz więcej >>
Badanie przeprowadzone przez Chargemap wiosną 2025 roku wśród prawie dwudziestu tysięcy kierowców aut elektrycznych z dziewięciu krajów Europy jasno pokazuje, że podstawą elektromobilności pozostaje ładowanie w domu. Aż 81 procent badanych wskazało garaż lub podjazd jako główne miejsce uzupełniania energii. Zobacz więcej >>
Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>