Stellantis, firma macierzysta Jeepa i RAM-a, ogłosiła w środę swoją nową globalną platformę pojazdów elektrycznych. STLA Medium, pierwsza z czterech platform EV, została zaprojektowana do napędzania samochodów elektrycznych, crossoverów i SUV-ów.
Nowa platforma oferuje zasięg do 500 km w wariancie standardowym, który można zwiększyć aż do 700 km w wariancie Performance. Co więcej, Stellantis twierdzi, że modele oparte na architekturze STLA Medium 400V mogą być ładowane od 20% do 80% w zaledwie 27 minut. Pojazdy zasilane tą platformą będą dostępne z napędem na przednie i na wszystkie koła o mocy od 160 kW do 285 kW.
Platforma STLA Medium została stworzona z myślą o obsłudze szerokiej gamy pojazdów, w tym samochodów elektrycznych, crossoverów i SUV-ów, a skierowana jest do "serca rynku" obejmującego segmenty C i D, które stanowiły niemal połowę z 78,5 miliona sprzedanych pojazdów w poprzednim roku. Platforma ta może pomieścić pojazdy o rozstawie osi od 2700 do 29000 mm, długości całkowitej od 4,3 do 4,9 m i prześwicie ponad 220 mm, który umożliwi jazdę w terenie.
Dla porównania, Jeep Avenger, pierwszy samochód elektryczny tej marki, ma 4,08 m długości, rozstaw osi 2560 mm i prześwit 20 mm, czyli jest nieco większy.
Przedstawienie platformy następuje niecałe dwa lata po ujawnieniu przez Stellantis przyszłych produktów EV w ramach strategii Dare Forward 2030. Plany obejmują cztery nowe dedykowane platformy BEV - STLA Small, Medium, Large i Frame.
Stellantis zapewnia, że
platforma została zaprojektowana tak, aby obsługiwać przyszłe technologie akumulatorów, w tym akumulatory wolne od niklu i kobaltu, oprócz akumulatorów półprzewodnikowych. Firma dokonała także szeregu inwestycji, m.in. w Lyten, pionierską firmę zajmującą się zaawansowanymi materiałami, odpowiedzialną za technologię akumulatorów litowo-siarkowych.
Platforma STLA była wspierana przez 30 miliardów euro inwestycji w elektryfikację i oprogramowanie. Pokazuje ona siłę globalnej społeczności technicznej Stellantis, dostarczając produkty, które są skoncentrowane na klientach i zmieniają przyjęte dotychczas założenia dotyczące transportu, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku - powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis.
Według Stellantis, począwszy od tego roku w Europie na platformie STLA Medium będzie można zbudować aż dwa miliony pojazdów elektrycznych! Pierwszym z nich będzie elektryczna wersja DS 4, która pojawi się w przyszłym roku!