Opel, obecnie pod skrzydłami Stellantis, zaprezentował oficjalnie swój nowy samochód koncepcyjny - Opel Experimental z napędem elektrycznym typu crossover. Opel Experimental EV zostanie po raz pierwszy zaprezentowany publiczności na targach IAA Mobility w Monachium we wrześniu. To wydarzenie otwiera nowe perspektywy dla przyszłej generacji pojazdów produkcyjnych, zarówno pod względem designu, jak i integracji technologii.
Pojazd ten opiera się na
„najnowocześniejszej platformie Stellantis BEV”, co sugeruje podobieństwo do platformy STLA. Samochód jest
wyposażony w napęd na wszystkie koła i innowacyjny system steer-by-wire, pozwalający na schowanie kierownicy w momencie, gdy nie jest potrzebna. Ten bezemisyjny crossover ma wymiary segmentu C, co czyni go mniejszym od
Tesli Model Y, ale podobnym do nadchodzącego elektrycznego crossovera Opla Grandland opartego na platformie STLA Medium.
„Opel Experimental daje wgląd w nadchodzące modele i technologie, przyszły design, nową erę i przyszłość marki. Ten zapierający dech w piersiach pojazd koncepcyjny wskazuje naszą drogę naprzód i po raz kolejny pokazuje pionierskiego ducha Opla — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Florian Huettl.
Niemiecki producent twierdzi, że najbardziej uderzającą cechą Experimental EV jest całkowity brak chromu w designie, który został zastąpiony elementami oświetlenia i odważną, kontrastową grafiką, podkreślającą proporcje crossovera.
Z przodu dostrzec można podświetlane logo Opel Blitz oraz charakterystyczny kompas marki, otoczony nowoczesnymi reflektorami. Z tyłu eleganckie tylne światła dodają mu futurystycznego charakteru.
W kwestii aerodynamiki, Experimental został wyposażony w klapy powietrza z przodu i z tyłu, a także tylny dyfuzor, który wysuwa się lub chowa w zależności od warunków jazdy, poprawiając wydajność aerodynamiczną. Co więcej,
opony – opracowane we współpracy z Goodyear –
są wykonane z gumy pochodzącej z recyklingu, a dzięki osadzeniu ich na
trójstrefowych kołach Ronal, opartych na aerodynamicznej konstrukcji, dodatkowo zwiększają wydajność pojazdu.
Nasz nowy Opel Experimental to bardziej techniczna i jeszcze ostrzejsza interpretacja naszej odważnej i jasnej filozofii projektowej. Dzięki niemu kształtuje się nasza wizja przyszłości. Wiele elementów projektu i leżąca u ich podstaw filozofia znajdzie odzwierciedlenie w przyszłych modelach produkcyjnych. Konstrukcja nadwozia łączy w sobie najlepszą aerodynamikę z niepowtarzalną sylwetką. A wnętrze zapewnia intensywne, emocjonalne wrażenia dla użytkownika — powiedział szef projektantów firmy Opel, Mark Adams.
Wnętrze pojazdu, nazwane „Space Detox”, jest zaprojektowane tak, aby tworzyć wrażenie przestronności zbliżonej do pojazdów klasy D. Lekkie siedzenia, chowana kierownica i brak wszystkiego, co nie jest niezbędne do jazdy, sprawia, że wewnątrz jest wystarczająco dużo miejsca dla wszystkich pasażerów.
Co więcej, tradycyjne ekrany, których wielu ludzi nienawidzi, zostały zastąpione systemem projekcji rozszerzonej rzeczywistości, który wyświetla informacje lub rozrywkę tuż nad deską rozdzielczą, a lustra boczne zostały zastąpione kamerami o panoramicznym kadrze 180 stopni.
Mimo braku informacji na temat mocy, pojemności baterii oraz potencjalnego zasięgu, szczegóły te nie stanowią kluczowej kwestii, biorąc pod uwagę, że jest to wyłącznie projekt studyjny. Niemniej jednak, dokładne specyfikacje przyszłych produkcyjnych pojazdów opartych na koncepcji Opla Experimental będą istotnym czynnikiem decydującym o ich ewentualnym sukcesie na rynku.