Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe, udzielił niedawno wywiadu portalowi Wyborcza.biz, rzucając światło na niektóre aspekty działalności japońskiego giganta motoryzacyjnego. Mimo statusu największego koncernu motoryzacyjnego na świecie w 2022 roku, Toyota musi teraz stawić czoła wyzwaniom rewolucji elektrycznej. Toyota od dziesięcioleci buduje swoją renomę jako producent niezawodnych samochodów, zdobywając wiernych fanów. Jednakże, choć utrzymuje się na szczycie pod względem sprzedaży, wywiad z Jackiem Pawlakiem rzucił światło na wyzwanie, jakie przed nią stoi. Według danych, w pierwszej połowie 2023 roku Toyota sprzedała jedynie 59 000 elektrycznych pojazdów, a plan na cały rok to dostarczenie 123000. To zaledwie ułamek tego, co osiąga konkurencyjna Tesla każdego miesiąca. Jacek Pawlak, mimo sukcesów firmy, nie ukrywa trudności, wskazując na bariery w postaci wagi i kosztu baterii.
Warto zwrócić uwagę na nietypowe sformułowania używane przez prezesa Toyota Central Europe. Pawlak unika określenia "samochody elektryczne", zastępując je bardziej rozbudowanymi frazami jak "samochody elektryczne na baterie". Jest to zauważone przez autora artykułu, który zwraca uwagę na brak analogicznych konstrukcji dla samochodów na wodór czy benzynę. W dalszej części wywiadu Pawlak podkreśla trudności związane z budowaniem infrastruktury ładowania, sugerując paradoksalnie, że łatwiej jest zbudować infrastrukturę dla wodoru niż dla samochodów elektrycznych. Jednakże, porównanie to jest dyskusyjne, zwłaszcza patrząc na rozwiniętą sieć ładowarek Tesli na całym świecie. Nie można również pominąć komentarzy dotyczących kosztów, gdzie Pawlak sugeruje, że koszt przejechania 100 km Toyotą Mirai na wodór jest porównywalny do benzyny. Jednak analiza danych wskazuje, że samochody na wodór są droższe i mniej efektywne niż ich elektryczne odpowiedniki.
Czy Toyota zdoła dostosować się do nowych realiów rynku elektrycznego? Wywiad rzuca światło na istniejące wyzwania i strategie marketingowe, które firma stosuje, aby utrzymać swoją pozycję w dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji.