Recykling Ogniw Li-ion w Obliczu Wyzwań

Recykling Ogniw Li-ion w Obliczu Wyzwań
15.01.2024 16:00
Circular Energy Storage (CES), firma analityczna specjalizująca się w rynku magazynowania energii, donosi o narastającym problemie w dziedzinie recyklingu ogniw Li-ion. Według analiz CES, roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w segmencie recyklingu baterii Li-ion ma wzrosnąć o imponujące 24,5 procent. Jednakże, dostępność starych baterii nadających się do przetworzenia nie będzie rosła w równym tempie, prognozując jedynie 15,7 procentowy wzrost. To zjawisko rodzi obawy o przyszłą niedobór surowca do recyklingu. CES ostrzega, że brakujące ogniwa Li-ion stanie się coraz bardziej widoczne w procesie recyklingu. Ta sytuacja, poza oczywistym wyzwaniem dla branży, ma istotne konsekwencje dla przemysłu produkcji nowych baterii. W dzisiejszych czasach zakłada się, że część surowca pochodzić będzie z recyklingu, co pozwalałoby na obniżenie kosztów i emisji wytwarzania nowych ogniw.
Według danych amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA), uzyskanie 1 tony kobaltu do produkcji baterii Li-ion wymaga przetworzenia 300 ton rudy lub zaledwie 5-15 ton starych ogniw Li-ion. Podobnie, uzyskanie 1 tony litu wymaga 750 ton solanki, 250 ton rudy lub zaledwie 28 ton ogniw litowo-jonowych. Wzrost konkurencji o ten cenny surowiec skłania firmy recyklingowe do przemyślenia swoich modeli biznesowych, efektywności procesów odzyskiwania pierwiastków oraz poszukiwania nowych metod pozyskiwania surowców. Zjawisko to prowadzi do intensyfikacji konkurencji w branży recyklingu. Firmy będą zmuszone dostosować swoje strategie, co może wpłynąć na stabilność dostaw surowców z recyklingu. Wzrost efektywności metod opartych na pirometalurgii (o wysokiej temperaturze) może również zaczynać podważać popularne obecnie metody mechaniczno-chemiczne. Dodatkowo, automatyzacja procesu rozbiórki ogniw może zastąpić tradycyjne metody, takie jak mechaniczne mielenie, co może przynieść nowe wyzwania branży.
CES prognozuje, że do 2025 roku światowa zdolność przetwarzania baterii LFP wyniesie 0,8 miliona ton, a do 2030 roku wzrośnie do 1,9 miliona ton. To liczby, które według analityków są znacznie większe niż aktualne potrzeby rynku. W kontekście tych wyzwań, pojawią się także pytania dotyczące konieczności przetworzenia starych baterii z elektrycznych samochodów, które dotychczas często trafiały na wysypiska czy były wywożone do krajów afrykańskich. Zanim stanie się to kolejnym ekologicznym problemem, może warto zastanowić się nad skutecznymi metodami recyklingu, by ograniczyć wpływ na środowisko i jednocześnie zaspokoić rosnące potrzeby surowców dla przemysłu baterii.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai zaprezentował zupełnie nowy model elektryczny – Elexio. To średniej wielkości SUV opracowany z myślą o rynku chińskim. Zobacz więcej >>
Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane