Circular Energy Storage (CES), firma analityczna specjalizująca się w rynku magazynowania energii, donosi o narastającym problemie w dziedzinie recyklingu ogniw Li-ion. Według analiz CES, roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w segmencie recyklingu baterii Li-ion ma wzrosnąć o imponujące 24,5 procent. Jednakże, dostępność starych baterii nadających się do przetworzenia nie będzie rosła w równym tempie, prognozując jedynie 15,7 procentowy wzrost. To zjawisko rodzi obawy o przyszłą niedobór surowca do recyklingu. CES ostrzega, że brakujące ogniwa Li-ion stanie się coraz bardziej widoczne w procesie recyklingu. Ta sytuacja, poza oczywistym wyzwaniem dla branży, ma istotne konsekwencje dla przemysłu produkcji nowych baterii. W dzisiejszych czasach zakłada się, że część surowca pochodzić będzie z recyklingu, co pozwalałoby na obniżenie kosztów i emisji wytwarzania nowych ogniw.
Według danych amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA), uzyskanie 1 tony kobaltu do produkcji baterii Li-ion wymaga przetworzenia 300 ton rudy lub zaledwie 5-15 ton starych ogniw Li-ion. Podobnie, uzyskanie 1 tony litu wymaga 750 ton solanki, 250 ton rudy lub zaledwie 28 ton ogniw litowo-jonowych. Wzrost konkurencji o ten cenny surowiec skłania firmy recyklingowe do przemyślenia swoich modeli biznesowych, efektywności procesów odzyskiwania pierwiastków oraz poszukiwania nowych metod pozyskiwania surowców. Zjawisko to prowadzi do intensyfikacji konkurencji w branży recyklingu. Firmy będą zmuszone dostosować swoje strategie, co może wpłynąć na stabilność dostaw surowców z recyklingu. Wzrost efektywności metod opartych na pirometalurgii (o wysokiej temperaturze) może również zaczynać podważać popularne obecnie metody mechaniczno-chemiczne. Dodatkowo, automatyzacja procesu rozbiórki ogniw może zastąpić tradycyjne metody, takie jak mechaniczne mielenie, co może przynieść nowe wyzwania branży.
CES prognozuje, że do 2025 roku światowa zdolność przetwarzania baterii LFP wyniesie 0,8 miliona ton, a do 2030 roku wzrośnie do 1,9 miliona ton. To liczby, które według analityków są znacznie większe niż aktualne potrzeby rynku. W kontekście tych wyzwań, pojawią się także pytania dotyczące konieczności przetworzenia starych baterii z elektrycznych samochodów, które dotychczas często trafiały na wysypiska czy były wywożone do krajów afrykańskich. Zanim stanie się to kolejnym ekologicznym problemem, może warto zastanowić się nad skutecznymi metodami recyklingu, by ograniczyć wpływ na środowisko i jednocześnie zaspokoić rosnące potrzeby surowców dla przemysłu baterii.