Recykling Ogniw Li-ion w Obliczu Wyzwań

Recykling Ogniw Li-ion w Obliczu Wyzwań
15.01.2024 16:00
Circular Energy Storage (CES), firma analityczna specjalizująca się w rynku magazynowania energii, donosi o narastającym problemie w dziedzinie recyklingu ogniw Li-ion. Według analiz CES, roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w segmencie recyklingu baterii Li-ion ma wzrosnąć o imponujące 24,5 procent. Jednakże, dostępność starych baterii nadających się do przetworzenia nie będzie rosła w równym tempie, prognozując jedynie 15,7 procentowy wzrost. To zjawisko rodzi obawy o przyszłą niedobór surowca do recyklingu. CES ostrzega, że brakujące ogniwa Li-ion stanie się coraz bardziej widoczne w procesie recyklingu. Ta sytuacja, poza oczywistym wyzwaniem dla branży, ma istotne konsekwencje dla przemysłu produkcji nowych baterii. W dzisiejszych czasach zakłada się, że część surowca pochodzić będzie z recyklingu, co pozwalałoby na obniżenie kosztów i emisji wytwarzania nowych ogniw.
Według danych amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA), uzyskanie 1 tony kobaltu do produkcji baterii Li-ion wymaga przetworzenia 300 ton rudy lub zaledwie 5-15 ton starych ogniw Li-ion. Podobnie, uzyskanie 1 tony litu wymaga 750 ton solanki, 250 ton rudy lub zaledwie 28 ton ogniw litowo-jonowych. Wzrost konkurencji o ten cenny surowiec skłania firmy recyklingowe do przemyślenia swoich modeli biznesowych, efektywności procesów odzyskiwania pierwiastków oraz poszukiwania nowych metod pozyskiwania surowców. Zjawisko to prowadzi do intensyfikacji konkurencji w branży recyklingu. Firmy będą zmuszone dostosować swoje strategie, co może wpłynąć na stabilność dostaw surowców z recyklingu. Wzrost efektywności metod opartych na pirometalurgii (o wysokiej temperaturze) może również zaczynać podważać popularne obecnie metody mechaniczno-chemiczne. Dodatkowo, automatyzacja procesu rozbiórki ogniw może zastąpić tradycyjne metody, takie jak mechaniczne mielenie, co może przynieść nowe wyzwania branży.
CES prognozuje, że do 2025 roku światowa zdolność przetwarzania baterii LFP wyniesie 0,8 miliona ton, a do 2030 roku wzrośnie do 1,9 miliona ton. To liczby, które według analityków są znacznie większe niż aktualne potrzeby rynku. W kontekście tych wyzwań, pojawią się także pytania dotyczące konieczności przetworzenia starych baterii z elektrycznych samochodów, które dotychczas często trafiały na wysypiska czy były wywożone do krajów afrykańskich. Zanim stanie się to kolejnym ekologicznym problemem, może warto zastanowić się nad skutecznymi metodami recyklingu, by ograniczyć wpływ na środowisko i jednocześnie zaspokoić rosnące potrzeby surowców dla przemysłu baterii.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

Na pierwszy rzut oka wyglądają jak samochody elektryczne – mają gniazdko do ładowania, niskie wskaźniki emisji w papierach i obietnicę ekologicznej jazdy. Ale najnowszy raport Transport & Environment (T&E) „Smoke screen: the growing PHEV emissions scandal” ujawnia, że w rzeczywistości wiele hybryd plug-in to „wilki w owczej skórze”. Zobacz więcej >>
Arcfox T1 – elektryczny kompakt za 32 tys. zł, który może namieszać w Europie 🌍

Arcfox T1 – elektryczny kompakt za 32 tys. zł, który może namieszać w Europie 🌍

Chińska marka Arcfox, należąca do koncernu BAIC, prezentuje model T1, czyli kompaktowy samochód elektryczny, który swoją ceną może zrewolucjonizować rynek. W Chinach jego podstawowa wersja kosztuje równowartość 7,5 tys. Zobacz więcej >>
Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek systemów magazynowania energii (BESS – Battery Energy Storage Systems) w pierwszej połowie 2025 roku nabrał imponującego tempa. Z najnowszego raportu Rho Motion wynika, że tylko w ciągu sześciu miesięcy producenci ogniw dostarczyli o 17 proc. Zobacz więcej >>
ORLEN inwestuje w przełomowe paliwo przyszłości. Lotnictwo czeka rewolucja 🚀

ORLEN inwestuje w przełomowe paliwo przyszłości. Lotnictwo czeka rewolucja 🚀

Lotnictwo stoi dziś przed największym wyzwaniem w swojej historii – redukcją emisji CO₂. To właśnie w tym obszarze polski koncern ORLEN stawia mocny krok naprzód, inwestując w brytyjski start-up OXCCU, który opracował technologię pozwalającą zamieniać zielony wodór i wychwycony z atmosfery dwutlenek węgla w syntetyczne paliwo lotnicze e-SAF. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane