W ostatnich doniesieniach z motoryzacyjnego świata pojawiła się niespodziewana informacja o strategicznym porozumieniu pomiędzy Volkswagenem a indyjskim gigantem, Mahindrą. Volkswagen ogłosił, że będzie dostarczał Mahindrę podzespołami elektrycznymi, w tym zunifikowanymi ogniwami Li-ion, zanim jeszcze te pojawią się w samochodach koncernu niemieckiego producenta.
Zunifikowane ogniwa, zwane również "unified cell", to innowacyjny koncept, który został zaprezentowany przez Volkswagena w 2021 roku. Zakłada on jednolity format i rodzaj prostopadłościennej obudowy do zastosowania w większości samochodów elektrycznych pod marką Volkswagen. Pomysł ten został uznany za krok w kierunku standaryzacji i optymalizacji produkcji ogniw i baterii Li-ion. Mahindra, będąc częścią ogromnego indyjskiego konglomeratu Mahindra Group, jest znana głównie z produkcji pojazdów pod własną marką oraz za sprawą firm takich jak GenZe. W przeszłości należała do niej również marka SsangYong, która została sprzedana w 2022 roku. Firma posiada także studio projektowe Pininfarina, odpowiedzialne m.in. za projekt Polskiego Samochodu Elektrycznego "Izera".
Zaskoczeniem jest fakt, że Mahindra, według ogłoszenia Volkswagena, planuje wdrożyć unified cell wcześniej niż sam koncern niemiecki. Zgodnie z informacjami, unified cell pojawi się w samochodach Mahindry już od końca 2024 roku. Plan zakłada, że ognia te trafią do pięciu modeli elektrycznych SUV-ów i crossoverów, a cała umowa obejmuje dostawę aż 50 GWh baterii. Warto zauważyć, że żaden z obecnych ani zapowiedzianych modeli Volkswagena nie korzysta obecnie z unified cell. To rodzi pytania, czy Volkswagen zaskoczy nas nowymi premierami w najbliższej przyszłości, czy też Mahindra stanie się pionierem w stosowaniu tej nowoczesnej technologii ogniowej.
Ostateczna odpowiedź na to pytanie będzie możliwa dopiero w najbliższych latach, gdy obie firmy wdrożą omawiane porozumienie w życie. Jedno jest pewne - rynek samochodów elektrycznych staje się coraz bardziej zmienny, a innowacje w dziedzinie baterii i ogniw Li-ion są kluczowe dla przyszłości branży.