Ile kosztują używane auta elektryczne w USA? Mniej od spalinowych!

Ile kosztują używane auta elektryczne w USA? Mniej od spalinowych!
18.06.2024 16:00
W ostatnich latach rynek pojazdów elektrycznych (EV) w Stanach Zjednoczonych przeszedł znaczną transformację pod względem cenowym. Co jeszcze niedawno było rzadkością, teraz staje się faktem – używane samochody elektryczne są tańsze od swoich spalinowych odpowiedników. Jak zmienia się sytuacja na amerykańskim rynku i jakie wnioski można wyciągnąć dla Polski?
Ewolucja cen na rynku amerykańskim
Do niedawna średnia cena używanego samochodu elektrycznego w USA była wyższa o 25% w porównaniu do aut spalinowych. Jednak w ciągu ostatniego roku sytuacja diametralnie się zmieniła. Aktualnie, według analiz firmy iSeeCars, średnia cena używanego EV wynosi 28 767 USD (około 116 176 zł), podczas gdy benzynowy odpowiednik kosztuje średnio 31 424 USD (ok. 126 503 zł). Różnica wynosi zaledwie 8,5%, przy czym to samochody spalinowe są teraz droższe.
Trendy na rynku i czynniki wpływające na ceny
Dlaczego ceny używanych elektryków spadają? Istnieje kilka kluczowych czynników:

- Rozwój technologii: Nowe modele EV mają lepsze parametry, co sprawia, że starsze generacje stają się mniej atrakcyjne.
- Wyższe koszty napraw: Naprawa uszkodzonych elektryków jest zazwyczaj droższa niż benzynowych.
- Spadek cen nowych modeli: Wzrost dostępności i konkurencji na rynku nowych EV przekłada się na niższe ceny używanych pojazdów.
- Programy wsparcia dla EV: Rządowe programy dopłat do nowych EV mogą zmniejszyć różnicę w cenach między nowymi a używanymi modelami.
Jakie modele tracą na wartości?
Analizując dane, widać, że niektóre modele EV straciły znacząco na wartości w ciągu ostatniego roku. Na przykład Jaguar I-Pace potaniał o 30,1%, Chevrolet Bolt EV o 28%, czy Tesla Model 3 o 23,9%. Z drugiej strony, modele spalinowe tracą na wartości w mniejszym stopniu, co pokazuje, że dynamiczne zmiany cen dotyczą głównie rynku elektrycznych pojazdów.
Perspektywy dla Polski
Zmiany na amerykańskim rynku używanych EV mogą być preludium do podobnych tendencji w Polsce, zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności pojazdów elektrycznych i wprowadzanych na rynek programów wsparcia. Warto obserwować, jak te zmiany wpłyną na ceny używanych elektryków w Polsce i jakie będą reakcje rynku.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
Wakacyjne ładowanie tańsze niż myślisz – oto promocje na lato 2025 dla kierowców aut elektrycznych!

Wakacyjne ładowanie tańsze niż myślisz – oto promocje na lato 2025 dla kierowców aut elektrycznych!

🚗 Wakacje + elektryk = duet idealny? Sezon urlopowy to czas intensywnych wyjazdów – także dla właścicieli samochodów elektrycznych. Coraz większy zasięg aut i rozbudowana sieć ładowarek sprawiają, że planowanie podróży jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Zobacz więcej >>
Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

W Teksasie wydarzyło się coś, co może zwiastować nową erę w motoryzacji. Tesla ogłosiła, że egzemplarz Modelu Y samodzielnie przejechał z fabryki Giga Texas w Austin prosto do domu klienta – i to bez kierowcy na pokładzie. Zobacz więcej >>
Nowe prawo drogowe 2025 – ostrzejsze kary za nielegalne wyścigi i brawurę

Nowe prawo drogowe 2025 – ostrzejsze kary za nielegalne wyścigi i brawurę

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. W obliczu ponad 21,5 tys. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane