Ile kosztują używane auta elektryczne w USA? Mniej od spalinowych!

Ile kosztują używane auta elektryczne w USA? Mniej od spalinowych!
18.06.2024 16:00
W ostatnich latach rynek pojazdów elektrycznych (EV) w Stanach Zjednoczonych przeszedł znaczną transformację pod względem cenowym. Co jeszcze niedawno było rzadkością, teraz staje się faktem – używane samochody elektryczne są tańsze od swoich spalinowych odpowiedników. Jak zmienia się sytuacja na amerykańskim rynku i jakie wnioski można wyciągnąć dla Polski?
Ewolucja cen na rynku amerykańskim
Do niedawna średnia cena używanego samochodu elektrycznego w USA była wyższa o 25% w porównaniu do aut spalinowych. Jednak w ciągu ostatniego roku sytuacja diametralnie się zmieniła. Aktualnie, według analiz firmy iSeeCars, średnia cena używanego EV wynosi 28 767 USD (około 116 176 zł), podczas gdy benzynowy odpowiednik kosztuje średnio 31 424 USD (ok. 126 503 zł). Różnica wynosi zaledwie 8,5%, przy czym to samochody spalinowe są teraz droższe.
Trendy na rynku i czynniki wpływające na ceny
Dlaczego ceny używanych elektryków spadają? Istnieje kilka kluczowych czynników:

- Rozwój technologii: Nowe modele EV mają lepsze parametry, co sprawia, że starsze generacje stają się mniej atrakcyjne.
- Wyższe koszty napraw: Naprawa uszkodzonych elektryków jest zazwyczaj droższa niż benzynowych.
- Spadek cen nowych modeli: Wzrost dostępności i konkurencji na rynku nowych EV przekłada się na niższe ceny używanych pojazdów.
- Programy wsparcia dla EV: Rządowe programy dopłat do nowych EV mogą zmniejszyć różnicę w cenach między nowymi a używanymi modelami.
Jakie modele tracą na wartości?
Analizując dane, widać, że niektóre modele EV straciły znacząco na wartości w ciągu ostatniego roku. Na przykład Jaguar I-Pace potaniał o 30,1%, Chevrolet Bolt EV o 28%, czy Tesla Model 3 o 23,9%. Z drugiej strony, modele spalinowe tracą na wartości w mniejszym stopniu, co pokazuje, że dynamiczne zmiany cen dotyczą głównie rynku elektrycznych pojazdów.
Perspektywy dla Polski
Zmiany na amerykańskim rynku używanych EV mogą być preludium do podobnych tendencji w Polsce, zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności pojazdów elektrycznych i wprowadzanych na rynek programów wsparcia. Warto obserwować, jak te zmiany wpłyną na ceny używanych elektryków w Polsce i jakie będą reakcje rynku.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai zaprezentował zupełnie nowy model elektryczny – Elexio. To średniej wielkości SUV opracowany z myślą o rynku chińskim. Zobacz więcej >>
Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 to elektryczny hot hatch, który wywodzi się z miejskiego Renault 5 E-Tech. Choć dzielą wiele wspólnych cech, różni je kluczowa rzecz: emocje za kierownicą. Zobacz więcej >>
Brytyjska flota drogowa stawia na elektromobilność – Toyota dostarcza 58 nowych EV

Brytyjska flota drogowa stawia na elektromobilność – Toyota dostarcza 58 nowych EV

Brytyjski zarząd dróg krajowych i autostrad – National Highways – rozwija swoją flotę pojazdów elektrycznych. Instytucja odpowiedzialna za nadzór nad 4500 milami dróg i autostrad w Wielkiej Brytanii wzbogaciła się o kolejne 58 bezemisyjnych samochodów marki Toyota. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane