Firma Xpeng potwierdziła, że SUV G9 zostanie wprowadzony na rynek europejski w nieco zmienionej wersji, niż ta wprowadzona na rynek w kraju macierzystym firmy- w Chinach. W przeciwieństwie do swojego chińskiego odpowiednika, Xpeng G9, który pojawi się w Holandii, Szwecji, Danii i Norwegii, będzie miał o dwa czujniki mniej. Jednym z czujników, które zostały usunięte z Xpeng G9 w Europie, był lidar 3D pojazdu.
Martin Stegelmeier z firmy Xpeng, szef planowania produktów na Europę, poinformował Automotive News Europe, że usunięcie lidaru z G9 było spowodowane kosztami.
„Lidar jest niezwykle kosztowny. Chcemy być w czołówce ADAS dla europejskich producentów samochodów, ale musimy też oferować konkurencyjną cenę. Z lidarem nie bylibyśmy w stanie tego zrobić” – powiedział dyrektor.
Wydaje się, że w Europie Xpeng wykorzystuje koszt swoich pojazdów, jako kluczowy punkt sprzedaży. Jest to widoczne w cenie G9, która pobija rywali, takich jak BMW iX3, ceną niższą o ponad 20%. Nie oznacza to oczywiście, że Xpeng G9 jest najtańszym, w pełni elektrycznym SUV-em na rynku. Pojazd jest w rzeczywistości droższy, niż np. Model Y Tesli, który stał się bardziej przystępny cenowo, po obniżkach cen w styczniu tego roku.
Xpeng twierdzi jednak, że G9 może przejechać do 570 km na jednym ładowaniu, czyli o blisko 37 km więcej, niż Model Y Tesli. G9 jest również nieco większy niż Tesla, imponuje pierwszym w branży zaawansowanym system wspomagania kierowcy z pełnym scenariuszem oraz wykorzystuje platformę 800 V, która może obsługiwać ładowanie 480 kW. Dotychczas najlepsze wyniki na stacjach ładowania osiągały Lucid Air (300 kW), Porsche Taycan (270 kW) i Tesla Model 3/Model Y (250 kW). Możliwość uzupełniania energii z mocą do 480 kW brzmi intrygująco, gdyż oznacza to, że pojazd będzie w stanie odzyskać około 30 % baterii, w zaledwie 5 minut.
Pomimo braku lidaru, G9 nadal może pochwalić się ilością 29-ciu czujników, które pomagają pojazdowi wykonywać funkcje wspomagania jazdy, takie jak: adaptacyjny tempomat, centrowanie pasa ruchu i aktywna zmiana pasa ruchu. Wydaje się zatem, że podobnie jak Tesla, XPENG stawia przede wszystkim na zaawansowaną technologię, koncentrując się w pełni na możliwościach oprogramowania.
W naszej ocenie SUV G9 to godny rywal dla marek takich jak: Mercedes, BMW, Audi czy Tesla. Pytanie jednak do Was, czy zdecydowalibyście się rozważyć zakup tego samochodu?
Francuska marka Alpine, znana dotąd głównie z lekkiego, spalinowego modelu A110, wchodzi w zupełnie nową erę. Nowo zaprezentowany model A390 to pierwszy w historii marki samochód z napędem 4×4 oraz pierwszy elektryk z prawdziwego zdarzenia, który może nawiązać walkę z gigantami rynku, takimi jak Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E czy BMW iX. Zobacz więcej >>
Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Odnawialne źródła energii (OZE) przestały być postrzegane jako margines energetyki i dziś stają się jednym z filarów transformacji energetycznej w Europie. Dynamiczny wzrost ich udziału w produkcji i zużyciu energii to odpowiedź na cele klimatyczne, chęć uniezależnienia się od paliw kopalnych oraz impuls do rozwoju gospodarczego i tworzenia „zielonych” miejsc pracy. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>