Amerykańskie Centrum Innowacji Volkswagena właśnie ogłosiło cztery przełomowe odkrycia w dziedzinie mobilności elektrycznej i zrównoważonego transportu. Ośrodek badawczy, który został otwarty w 2020 roku w Parku Badawczym Uniwersytetu Tennessee w Knoxville, współpracuje z naukowcami z UT i Oakridge National Laboratory, aby wprowadzić innowacyjne rozwiązania w pojazdach elektrycznych.
Oto, co udało się odkryć:
1. Optymalizacja ramy akumulatora EV przy użyciu sztucznej inteligencji (AI)
Badacze Volkswagena skupiają się na opracowaniu nowych struktur materiałów, które pozwolą na zmniejszenie masy pojazdu, a jednocześnie zwiększą jego zasięg. Wykorzystując sztuczną inteligencję i technologię druku 3D, naukowcy stworzyli
modułową powtarzalną strukturę w kształcie maleńkich piramid. W rezultacie otrzymano ramę akumulatora EV o 60 % lżejszą od tradycyjnej ramy stalowej, a przy tym równie solidną.
2. Wnętrze EV wykonane z papieru
Odkrycie to dotyczy
wykorzystania papieru jako alternatywy dla plastikowych części i folii we wnętrzach samochodów elektrycznych. Naukowcy opracowali metodę wstępnego formowania i prasowania na gorąco termoplastów wzmocnionych włóknem celulozowym, tworząc trwałe części pojazdu. Kompozyty na bazie papieru dają możliwość kształtowania ich w różne formy, rozmiary, tekstury i kolory, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla przyszłych modeli.
3. Części wykonane z kompozytu włóknistego
Kolejnym przełomem jest
użycie kompozytu włóknistego do stworzenia lżejszych części pojazdu. Naukowcy zrekonstruowali klapę bagażnika Volkswagena Atlas z 2020 roku, korzystając z rodzaju tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Stworzona w ten sposób klapa bagażnika okazała się o 6 kg lżejsza od metalowej, pozwalając zaoszczędzić ponad 35% masy.
4. Bezprzewodowe szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych:
Ostatnie odkrycie dotyczy bezprzewodowego szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Zespół Volkswagena opracował konstrukcję cewki i podkładki ładującej, wykonanych z węglika krzemu. Po wczesnych próbach
prototypowy układ falownika z węglika krzemu okazał się bardzo wydajny. Zespół badawczy był w stanie zwiększyć poziom mocy ładowania do 120 kW z wcześniejszego 6,6 kW, a kolejnym celem jest osiągnięcie 300 kW.
Te cztery przełomowe odkrycia stanowią ważny krok w kierunku rozwoju elektromobilności i zrównoważonego transportu. Miejmy zatem nadzieję, że przynajmniej połowa z tych projektów zostanie wdrożona do masowej produkcji.