Kto powiedział, że elektryczne pojazdy nie są zdolne do pokonywania ekstremalnych wyzwań? Zespół utalentowanych inżynierów, nurków komercyjnych i pasjonatów właśnie udowodnił, że pojazdy elektryczne mogą nie tylko jeździć po drogach, ale również przedzierać się przez wodę na znacznych głębokościach.
Zaczęło się od marzenia o zbudowaniu pojazdu zdolnego do pokonywania nie tylko dróg, ale również wód. Zespół pod przewodnictwem Purdy'ego, postawił sobie ambitny cel - przejechać zmodernizowanym elektrycznym LandCruiserem przez Port Darwin w Australii na odległość ponad 7 km - i to pod wodą!
Najpierw musieliśmy zbudować samochód elektryczny, następnie zbudować podwodny samochód i odrestaurować LandCruisera — wyjaśnił Purdy.
Przygotowanie pojazdu do nurkowania nie było prostym zadaniem. Elektryczny LandCruiser został wyposażony w silnik elektryczny NetGain HyPer9 o mocy 88 kW i momencie obrotowym 162 Nm oraz akumulator o pojemności 32 kWh, wystarczający do pokonania wskazanej odległości bez dodawania niepotrzebnej masy. Co więcej, zespół musiał zrozumieć teorię tego, co dzieje się z ciśnieniem i tlenem pod wodą, aby odpowiednio przygotować pojazd. W tym celu 37-calowe opony wypełniono wodą, aby mogły wytrzymać ekstremalne ciśnienie, panujące na takiej głębokości.
Co więcej, kluczowe komponenty pojazdu musiały pozostać suche. Pojazd został "zapieczętowany" poprzez położenie na silniku elektrycznym puszek na śmieci, nasączonych olejem silikonowym, umożliwiającym poruszanie się elektronów pod wodą. Pozostałe elementy napędu zostały nasmarowane specjalnym smarem dopuszczonym do kontaktu z żywnością, aby zapobiec przedostawaniu się wody morskiej do wnętrza pojazdu.
Gdy elektryczny LandCruiser był gotowy, przyszedł czas na prawdziwy test. Około 30 nurków na zmianę kierowało pojazdem przez około 15 minut każdy, osiągając głębokość prawie 30 m. Początkowo wydawało się, że eksperyment potrwa nie więcej, niż kilka godzin, jednak zespół musiał stawić czoła błotu, mułowi i piaskowi, które utrudniały wynurzanie pojazdu na powierzchnię.
Ostatecznie nurkowie pojawili się przed wiwatującym tłumem około godziny 21:00 -12 godzin po starcie.
To osiągnięcie stanowi potężną demonstrację potencjału pojazdów elektrycznych. Czy podwodne podróże elektrycznymi pojazdami staną się rzeczywistością w przyszłości? Tego nie wiemy na pewno, ale ten eksperyment z pewnością otworzył nowe możliwości i stworzył ciekawą debatę w świecie motoryzacji.
Rada Ministrów podjęła decyzję o przyjęciu trzeciej nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, co ma pomóc realizować cele Krajowego Planu Odbudowy (KPO) z 2021 roku. Choć wdrażanie nowych przepisów można uznać za sukces na poziomie strategicznym, szczegółowe regulacje ujawniają luki i niedociągnięcia, które mogą utrudnić osiągnięcie zamierzonych celów. Zobacz więcej >>
Orlen Charge wprowadził promocyjne stawki na ładowanie samochodów elektrycznych, które obowiązują od 28 października do 10 listopada 2023 roku. Zniżki te mogą szczególnie ucieszyć kierowców planujących listopadowe podróże związane z Dniem Wszystkich Świętych oraz długim weekendem. Zobacz więcej >>
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących nowego programu wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych. Program „Mój elektryk 2.0” ma na celu zwiększenie dostępności pojazdów zeroemisyjnych, oferując atrakcyjniejsze warunki dotacji niż dotychczasowy system. Zobacz więcej >>
Mercedes-Benz, znany z luksusu i innowacyjnych rozwiązań, wprowadza zmiany w cenniku swojej usługi ładowania pojazdów elektrycznych – Mercedes Me Charge. Zmiany te dotykają zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych, co może wywołać mieszane reakcje wśród użytkowników elektrycznych modeli tej marki. Zobacz więcej >>
Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>