Mercedes-Benz, jedna z najbardziej renomowanych marek samochodowych na świecie, rozważa sprzedaż wszystkich swoich 80 salonów dealerskich w Niemczech. Decyzja ta jest częścią większego planu, mającego na celu uczynienie poszczególnych działów koncernu bardziej niezależnymi. Firma podkreśla, że rozważa tę strategię po „dobrych doświadczeniach z różnych rynków europejskich”. W sumie, w salonach Mercedesa w Niemczech zatrudnionych jest obecnie 8000 pracowników. Jeśli plany sprzedaży zostaną zrealizowane, marka straci wszelkie własne placówki dealerskie w tym kraju. Decyzja ta może być skorelowana z dynamicznym rozwojem chińskich marek samochodowych, które chcą wzmocnić swoją obecność na europejskim rynku.
Nie jest to pierwszy raz, kiedy Mercedes-Benz podejmuje decyzję o sprzedaży swoich salonów. W latach 2014-2015, firma pozbyła się 63 placówek dealerskich w kilku krajach, a obecnie twierdzi, że wszystkie one nadal funkcjonują sprawnie, obsługując klientów. Obecny ruch jest jednak znacznie bardziej zdecydowany, obejmując plany sprzedaży wszystkich 80 dealerskich firm-córek na terenie Niemiec. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, Mercedes-Benz nie będzie posiadał już żadnych własnych salonów w tym kraju.
Zgodnie z doniesieniami, istnieje możliwość, że placówki pozostaną związane z marką Mercedes, choć równie dobrze mogą zdecydować się na rozwijanie swojej działalności niezależnie. Zjawisko to staje się bardziej prawdopodobne w kontekście przybywających do Europy chińskich marek, które szukają nowych miejsc do ekspansji. Niemniej jednak, w obliczu rosnącej digitalizacji, przyszłe prowadzenie salonów samochodowych może stanowić wyzwanie dla dealerów. Według informacji uzyskanych od osób z "kręgów korporacyjnych", proces sprzedaży salonów jest już zaawansowany, pozostaje jedynie znalezienie odpowiedniego nabywcy. Mercedes zadeklarował pełną otwartość i gotowość wyboru właściwego inwestora dla każdej z firm dealerskich. Firma jest jednak stanowcza w kwestii unikania inwestorów finansowych, którzy mogliby w przyszłości podjąć decyzje o cięciach lub zamknięciu placówek. Warto zauważyć, że dealerskie firmy Mercedesa zatrudniają obecnie 8000 pracowników, a ich prawa są chronione przez niemieckie prawo aż do 2029 roku. Ostateczna decyzja dotycząca przyszłości salonów Mercedesa w Niemczech z pewnością będzie obserwowana z zainteresowaniem przez branżę motoryzacyjną oraz pracowników związanych z tym sektorem.