Nadchodzące Volvo EX30 zostało zaprojektowane głównie do jazdy lokalnej, ale jak radzi sobie w trakcie dłuższej podróży? Czy jest gotowe na to zadanie?
Po interesującym teście zasięgu doświadczony tester EV, Bjørn Nyland, wziął najnowsze Volvo EX30 Twin Motor Performance do specjalnego wyzwania – przejechania 1000 kilometrów – aby określić jego zdolności do podróży na długie dystanse. W przypadku Volvo EX30, samochód został przetestowany przy średniej temperaturze 5°C i głównie podczas opadów deszczu (70% trasy, według materiału wideo). Spowodowało to zwiększenie zużycia energii do 294 Wh/km. Samochód pokonał tę odległość w 11 godzin (po uwzględnieniu pewnych sytuacji niezwiązanych z samochodem). Całkowity czas jest porównywalny do Nissana Ariya (napęd na przednie koła z baterią o pojemności 91 kWh), który był testowany w bardziej korzystnych warunkach (trochę wyższa temperatura i 40% trasy w warunkach deszczowych), aby dać pewną perspektywę.
Jednakże, aby osiągnąć taki czas, Volvo EX30 Twin Motor Performance musiało być ładowane osiem razy w trakcie podróży (typowo jest to 5-6 przystanków w takim wyzwaniu). Po pokonaniu początkowych 217 kilometrów, średnia odległość między przystankami na ładowanie wynosiła zaledwie 98 kilometrów. Dla porównania, w przypadku wspomnianego Nissana Ariya było to sześć przystanków. Przypomnijmy, że Volvo EX30 ma baterię o pojemności 69 kilowatogodzin. Maksymalna moc ładowania przekroczyła 150 kilowatów. Przypuszczamy, że w okresie letnim i przy optymalnych warunkach pogodowych samochód może osiągnąć czas 10 godzin i 30 minut.
Podsumowując, to nie jest zły wynik, chociaż należy jasno zaznaczyć, że samochód pozostaje daleko w tyle za najlepszymi modelami, które potrafią pokonać podobną odległość w 9-10 godzin.
Rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce napotyka na liczne bariery, które znacząco wpływają na tempo i efektywność wprowadzania zeroemisyjnego transportu. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz Volvo Cars Poland wynika, że różnice w kosztach dzierżawy terenów pod stacje ładowania oraz przewlekłe procedury administracyjne to główne czynniki opóźniające rozwój tej kluczowej infrastruktury. Zobacz więcej >>
Wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych na polskich drogach pojawia się coraz większa potrzeba specjalistycznych opon zimowych, które zapewnią bezpieczeństwo i poprawią efektywność jazdy w trudnych warunkach. Elektryki wymagają bowiem opon dostosowanych do specyficznych potrzeb, takich jak wyższy moment obrotowy czy większa masa pojazdu. Zobacz więcej >>
Ford, jako jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, zdecydował się na znaczącą zmianę w produkcji baterii do swoich pojazdów elektrycznych. W 2025 roku Mustang Mach-E będzie wyposażany w akumulatory produkowane nie pod Wrocławiem, ale w stanie Michigan. Zobacz więcej >>
ORLEN Deutschland GmbH, spółka zależna PKN Orlen, rozpoczęła budowę nowoczesnego parku ładowania pojazdów elektrycznych w Elmshorn, w Niemczech. Jest to część strategii firmy mającej na celu rozwój infrastruktury elektromobilności nie tylko u naszego zachodniego sąsiada, ale także w Polsce. Zobacz więcej >>
Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>