Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V

Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V
14.04.2025 19:00
Szybsze, bardziej efektywne ładowanie samochodów elektrycznych może być bliżej, niż nam się wydaje. Europejskie konsorcjum Enlighten pracuje nad nową architekturą elektryczną 1200V, która może zrewolucjonizować elektromobilność.
Od 400V do 800V – dotychczasowa ewolucja
Jeszcze do niedawna dominującym standardem w EV była architektura 400V. Od kilku lat na popularności zyskują jednak systemy 800V, które zapewniają szybsze ładowanie, mniejsze nagrzewanie się komponentów i wyższą efektywność energetyczną. Obecnie stosuje je m.in. Porsche Taycan, Kia EV6 czy Hyundai Ioniq 5 i 6. Wciąż jednak nie są to rozwiązania powszechne – Tesla Model 3 i Y nadal pracują na 400V.
Chińczycy już pokazali 1000V – Europa chce więcej
Chiński BYD zaprezentował w marcu 2025 r. architekturę 1000V z ładowarką 1000 kW. Obiecuje ona imponujące przyrosty zasięgu – nawet 400 km w 5 minut. Jednak prawdziwy przełom może nadejść z Europy.
Enlighten: europejska odpowiedź – 1200V i chipy GaN
Konsorcjum Enlighten, prowadzone przez Austriacki Instytut Technologii (AIT) i wspierane przez uczelnie i firmy z kilku krajów Europy, pracuje nad kompaktową platformą dla aut segmentu C opartą na architekturze 1200V. W projekcie wykorzystuje się nowoczesne chipsety GaN (azotek galu), które zapewniają wysoką sprawność i mniejsze straty energii.

Główne elementy systemu Enlighten:
Podwójny zestaw akumulatorów z dynamicznym przełączaniem napięcia
Zintegrowany układ napędowy z silnikiem i falownikiem
Wydajny konwerter DC/DC
AC/DC ładowarka obsługująca różne tryby
Nowoczesna jednostka PDU do zarządzania energią
Premiera w 2028 roku
Projekt, który według danych szwajcarskich instytucji już osiąga znaczące postępy, ma być gotowy w 2028 roku. Nowa technologia będzie kompatybilna z obecnymi ładowarkami, co znacząco ułatwi jej wdrożenie.

„Wyższe napięcie oznacza nie tylko zwiększoną wydajność i efektywność, ale także wpływa na cały łańcuch wartości elektromobilności” – podkreśla AIT.
Czy Europa zdąży przed Chinami? Trzymamy kciuki!
Autor: Karolina
Tagi:

Warto przeczytać

MG CyberX – nowy elektryczny SUV dla młodych kierowców nadchodzi!

MG CyberX – nowy elektryczny SUV dla młodych kierowców nadchodzi!

Marka MG, należąca do chińskiego koncernu SAIC, konsekwentnie rozwija swoją ofertę pojazdów elektrycznych. Do dobrze znanych modeli MG4 i sportowego Cyberstera już wkrótce dołączy nowy SUV – CyberX, stworzony z myślą o młodszych użytkownikach i naszpikowany nowoczesnymi technologiami. Zobacz więcej >>
Nowe lokalizacje Superchargerów Tesli – Wrocław i Hradec Kralove na liście zwycięzców

Nowe lokalizacje Superchargerów Tesli – Wrocław i Hradec Kralove na liście zwycięzców

Tesla ogłosiła wyniki kolejnej tury głosowania na nowe lokalizacje Superchargerów. Wśród zwycięzców znalazły się dwa punkty istotne dla polskich kierowców – Wrocław oraz czeskie Hradec Kralove, leżące na trasie z Dolnego Śląska do Pragi. Zobacz więcej >>
Samochody elektryczne tracą na wartości szybciej niż się spodziewano – czy to szansa dla kupujących?

Samochody elektryczne tracą na wartości szybciej niż się spodziewano – czy to szansa dla kupujących?

Nowe badanie iSeeCars ujawnia, że samochody elektryczne tracą na wartości znacznie szybciej niż ich spalinowe odpowiedniki. W ciągu pięciu lat ich wartość może spaść nawet o 72%, co oznacza, że obecni właściciele tracą dziesiątki tysięcy dolarów. Zobacz więcej >>
Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V

Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V

Szybsze, bardziej efektywne ładowanie samochodów elektrycznych może być bliżej, niż nam się wydaje. Europejskie konsorcjum Enlighten pracuje nad nową architekturą elektryczną 1200V, która może zrewolucjonizować elektromobilność. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane