Szybsze, bardziej efektywne ładowanie samochodów elektrycznych może być bliżej, niż nam się wydaje. Europejskie konsorcjum Enlighten pracuje nad nową architekturą elektryczną 1200V, która może zrewolucjonizować elektromobilność.
Od 400V do 800V – dotychczasowa ewolucja
Jeszcze do niedawna dominującym standardem w EV była architektura 400V. Od kilku lat na popularności zyskują jednak systemy 800V, które zapewniają szybsze ładowanie, mniejsze nagrzewanie się komponentów i wyższą efektywność energetyczną. Obecnie stosuje je m.in. Porsche Taycan, Kia EV6 czy Hyundai Ioniq 5 i 6. Wciąż jednak nie są to rozwiązania powszechne – Tesla Model 3 i Y nadal pracują na 400V.
Chińczycy już pokazali 1000V – Europa chce więcej
Chiński BYD zaprezentował w marcu 2025 r. architekturę 1000V z ładowarką 1000 kW. Obiecuje ona imponujące przyrosty zasięgu – nawet 400 km w 5 minut. Jednak prawdziwy przełom może nadejść z Europy.
Enlighten: europejska odpowiedź – 1200V i chipy GaN
Konsorcjum Enlighten, prowadzone przez Austriacki Instytut Technologii (AIT) i wspierane przez uczelnie i firmy z kilku krajów Europy, pracuje nad kompaktową platformą dla aut segmentu C opartą na architekturze 1200V. W projekcie wykorzystuje się nowoczesne chipsety GaN (azotek galu), które zapewniają wysoką sprawność i mniejsze straty energii.
Główne elementy systemu Enlighten:
Podwójny zestaw akumulatorów z dynamicznym przełączaniem napięcia
Zintegrowany układ napędowy z silnikiem i falownikiem
Wydajny konwerter DC/DC
AC/DC ładowarka obsługująca różne tryby
Nowoczesna jednostka PDU do zarządzania energią
Premiera w 2028 roku
Projekt, który według danych szwajcarskich instytucji już osiąga znaczące postępy, ma być gotowy w 2028 roku. Nowa technologia będzie kompatybilna z obecnymi ładowarkami, co znacząco ułatwi jej wdrożenie.
„Wyższe napięcie oznacza nie tylko zwiększoną wydajność i efektywność, ale także wpływa na cały łańcuch wartości elektromobilności” – podkreśla AIT.
Czy Europa zdąży przed Chinami? Trzymamy kciuki!