Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V

Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V
14.04.2025 19:00
Szybsze, bardziej efektywne ładowanie samochodów elektrycznych może być bliżej, niż nam się wydaje. Europejskie konsorcjum Enlighten pracuje nad nową architekturą elektryczną 1200V, która może zrewolucjonizować elektromobilność.
Od 400V do 800V – dotychczasowa ewolucja
Jeszcze do niedawna dominującym standardem w EV była architektura 400V. Od kilku lat na popularności zyskują jednak systemy 800V, które zapewniają szybsze ładowanie, mniejsze nagrzewanie się komponentów i wyższą efektywność energetyczną. Obecnie stosuje je m.in. Porsche Taycan, Kia EV6 czy Hyundai Ioniq 5 i 6. Wciąż jednak nie są to rozwiązania powszechne – Tesla Model 3 i Y nadal pracują na 400V.
Chińczycy już pokazali 1000V – Europa chce więcej
Chiński BYD zaprezentował w marcu 2025 r. architekturę 1000V z ładowarką 1000 kW. Obiecuje ona imponujące przyrosty zasięgu – nawet 400 km w 5 minut. Jednak prawdziwy przełom może nadejść z Europy.
Enlighten: europejska odpowiedź – 1200V i chipy GaN
Konsorcjum Enlighten, prowadzone przez Austriacki Instytut Technologii (AIT) i wspierane przez uczelnie i firmy z kilku krajów Europy, pracuje nad kompaktową platformą dla aut segmentu C opartą na architekturze 1200V. W projekcie wykorzystuje się nowoczesne chipsety GaN (azotek galu), które zapewniają wysoką sprawność i mniejsze straty energii.

Główne elementy systemu Enlighten:
Podwójny zestaw akumulatorów z dynamicznym przełączaniem napięcia
Zintegrowany układ napędowy z silnikiem i falownikiem
Wydajny konwerter DC/DC
AC/DC ładowarka obsługująca różne tryby
Nowoczesna jednostka PDU do zarządzania energią
Premiera w 2028 roku
Projekt, który według danych szwajcarskich instytucji już osiąga znaczące postępy, ma być gotowy w 2028 roku. Nowa technologia będzie kompatybilna z obecnymi ładowarkami, co znacząco ułatwi jej wdrożenie.

„Wyższe napięcie oznacza nie tylko zwiększoną wydajność i efektywność, ale także wpływa na cały łańcuch wartości elektromobilności” – podkreśla AIT.
Czy Europa zdąży przed Chinami? Trzymamy kciuki!
Autor: Karolina
Tagi:

Warto przeczytać

Elektryki dalej na buspasach? Są dobre wieści dla kierowców EV! 🚗⚡

Elektryki dalej na buspasach? Są dobre wieści dla kierowców EV! 🚗⚡

Zgodnie z obowiązującym prawem, samochody elektryczne mogą korzystać z buspasów do 31 grudnia 2025 r. To przywilej wprowadzony ustawą o elektromobilności z 2018 roku. Zobacz więcej >>
Nieoznakowane elektryki dla stołecznej policji – kolejny krok ku zielonej flocie

Nieoznakowane elektryki dla stołecznej policji – kolejny krok ku zielonej flocie

Komenda Stołeczna Policji zbroi się… w ciszę i zeroemisyjność. W ramach drugiego etapu projektu „Rozwój elektromobilności na terenie podległym Komendantowi Stołecznemu Policji”, do floty służb mundurowych trafi sześć nieoznakowanych radiowozów elektrycznych oraz dwie stacje ładowania. Zobacz więcej >>
🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?

🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?

Coraz więcej kierowców korzysta z samochodów elektrycznych nie tylko w mieście, ale też podczas długich podróży. Wzrost zasięgów i lepsza infrastruktura ładowania sprawiają, że BEV-y jadą nawet na urlop do Chorwacji czy Włoch bez większych problemów. Zobacz więcej >>
XPENG wyprzedza Teslę! Klienci w Europie stawiają na chińską markę

XPENG wyprzedza Teslę! Klienci w Europie stawiają na chińską markę

XPENG jako pierwszy chiński producent samochodów elektrycznych znalazł się na pierwszym miejscu rankingu satysfakcji klientów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. W badaniu przeprowadzonym przez USCALE GmbH wzięło udział ponad 5 000 właścicieli EV – a wyniki mówią jasno: kierowcy XPENG są najbardziej zadowoleni ze swojego wyboru. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Startup z Nowej Zelandii otrzymał właśnie spory zastrzyk gotówki - w wysokości 18 milionów dolarów - na komercjalizację grafitu wytwarzanego z wiórów drzewnych do zastosowania w akumulatorach pojazdów elektrycznych. To rewelacyjna wiadomość dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie i Stanach Zjednoczonych. CarbonScape tłumaczy, że biografit jest produkowany z ubocznych materiałów przemysłu leśnego i drzewnego, takich jak zrębki i trociny, stanowiąc zrównoważoną alternatywę dla grafitu syntetycznego i naturalnego. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane